فرانسه و آلمان خواهان محدودیت برنامه ‌موشکی ایران شدند.

فرانسه و آلمان خواهان محدودیت برنامه ‌موشکی ایران شدند

وزیر خارجه فرانسه در دیدار با همتای آلمانی خود در پاریس گفت که فرانسه و آلمان در این مورد هم‌عقیده‌اند که ایران باید در برنامه ‌موشکی خود تجدید نظر کند. لودریان و گابریل بار دیگر پشتیبانی خود را از برجام اعلام کردند.  

Sigmar Gabriel Jean-Yves Le Drian Berlin PK (picture alliance/dpa/C.Karadag)

فرانسه بار دیگر خواستار محدود کردن برنامه‌ موشکی ایران شد. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه (۱۳ آذر /۴ دسامبر) با زیگمار گابریل، همتای آلمانی خود، در پاریس دیدار و گفت‌وگو کرد. موضوع برنامه موشکی ایران از جمله مسائل مورد مذاکره وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان بود.

بنا به گفته وزیر امور خارجه فرانسه، دو کشور در این امر با هم توافق دارند که جمهوری اسلامی ایران باید در برنامه‌موشکی خود تجدید نظر کند. ژان ایو لودریان پس از دیدار با زیگمار گابریل همچنین تاکید کرد که ایران باید به تلاش‌های خود برای برتری‌جویی در خاورمیانه خاتمه دهد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

حمایت از توافق اتمی با ایران

وزیر امور خارجه آلمان پس از مذاکره با همتای فرانسویش در حمایت از برجام گفت: «آلمان و فرانسه همچنان از توافق اتمی صورت گرفته در سال ۲۰۱۵ با ایران حمایت می‌کنند.» قرارداد اتمی میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان همچنان مورد انتقاد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که فرانسه باید بداند که جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست در باره برنامه‌های دفاعی و موشکی خود مذاکره کند.

سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بود. قاسمی گفت: «آنان باید در بیان و کلام خودشان مسائل را با دقت و ظرفیت بیشتری تحلیل کنند زیرا قطعاً جمهوری اسلامی ایران در مسائل دفاعی و موشکی مذاکره نمی‌کند.»

بیشتر بخوانید: هدف سپاه از تهدید به افزایش برد موشک‌های ایران چیست؟

رئیس جمهوری فرانسه روز ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در سوئد ابراز امیدواری کرده بود که ایران در باره برنامه‌موشکی خود شفاف‌سازی کند و از سیاست‌های تهاجمی‌اش در منطقه بکاهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد که شرایط و زمینه‌های لازم برای دیدار روسای جمهوری ایران و فرانسه در آینده نه چندان دور فراهم شود.

همراهی با فرانسه برای اصلاحات در اروپا

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، در دیدار روز دوشنبه با همتای فرانسوی خود در پاریس نسبت به عدم وجود تحرک در سیاست آلمان در قبال اروپا نیز هشدار داد. او گفت که آلمانی‌ها نباید در شرایطی که در حال تعیین ترکیب دولت جدید خود هستند از سیاست اروپایی خود، به عنوان یکی از پایه‌های ایجاد اصلاحات در اروپا، غافل بمانند. گابریل پیش از مذاکره با وزیر امور خارجه فرانسه با امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور، دیدار و گفت‌وگو کرده بود. او با اشاره به پشتیبانی از سیاست فرانسه گفت: «هر کسی که در برلین زمام قدرت را در دست گیرد باید در کنار فرانسه باقی بماند.»

بیشتر بخوانید: مکرون: ایران باید درباره برنامه موشکی خود شفاف‌سازی کند

گابریل ضمن ابراز تحسین از سیاست‌ها و ایده‌های جدید امانوئل مکرون، از جمله از پیشنهاد‌های او در زمینه تعیین وزیر دارایی برای اتحادیه اروپا پشتیبانی کرد.  

وزیر امور خارجه آلمان در عین حال با ژان ایو لودریان در باره اوضاع یمن نیز گفت‌وگو کرد. گابریل گفت: «احتمالا این بحران بدترین فاجعه انسانی در سراسر جهان است.» او گفت که لازم است با دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا در باره این بحران مذاکره شود. 

در پی بروز بحران و جنگ داخلی در یمن بیش از ۲۰ میلیون نفر در معرض خطر مرگ، گرسنگی و بیماری قرار دارند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.