تظاهرات مشهد: خشونت پلیس، تهدید فرمانداری.

تظاهرات مشهد: خشونت پلیس، تهدید فرمانداری

مسئولان خراسان رضوی تظاهرات در شهرهای این استان را "غیرقانونی" و شعارهای معترضان را "ساختارشکنانه" خوانده‌اند. امام جمعه مشهد نیز سازماندهی تظاهرات را به "مرجعی ناشناس" نسبت داد.

Iran Demonstration in Mashhad (rowzane)

در پی تظاهرات اعتراضی  در شهرهای مشهد، شاهرود، کاشمر و نیشابور در روز پنج‌شنبه (۷ دی/ ۲۸ دسامبر) ده‌ها تن بازداشت شدند. بر اساس فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی صدها نفر در اعتراض به وضعیت معیشتی‌شان تظاهرات کردند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

درگیری ماموران انتظامی با تظاهرکنندگان این تجمع‌های اعتراضی به خشونت گرایید. به گفته شاهدان عینی ماموران انتظامی از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند.

خبرگزاری فارس در روز جمعه (۸ دی) دلیل تظاهرات در مشهد را "اعتراض به وضعیت نابسامان برخی موسسات مالی و اعتباری" ذکر کرده است. اما در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که شعارهای معترضان حول و حوش "وضعیت نابهنجار اقتصادی" بوده است.

حسن حیدری، سرپرست دادسرای انتقلاب مشهد به خبرگزاری فارس گفت که در تجمع روز پنج‌شنبه ۵۲ نفر دستگیر شده‌اند.

او گفت که اعتراض حق مردم و شهروندان است اما "اگر عده‌ای بخواهند از این احساسات سوء‌استفاده کنند و به اصطلاح موج‌سواری کنند، دیگر صبر را جایز نمی‌دانیم و با این افراد برخورد می‌کنیم."

حیدری اذعان کرد که در تجمعات اعتراضی "شعارهای تند و ساختارشکن" سر داده شده است.

در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شعارهایی از این قبیل شنیده می‌شود: «چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»، «اسلام رو پله کردید، ‌مردم رو ذله کردید»، «پلیس برو دزدو بگیر»،‌ «نه غزه، نه لبنان،‌جانم فدای ایران» و «نترسید نترسید، ‌ما همه با هم هستیم.» شعارهایی نیز علیه "روحانی" و "دیکتاتور" از طرف معترضان سر داده شده است.

محمدرحیم نوروزیان، فرماندار مشهد نیز تظاهرات روز پنج‌شنبه را "غیرقانونی" خواند و گفت: « این تجمع غیرقانونی از طریق شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی شده بود و عناصر ضدانقلاب از احساسات عده‌ای در این رابطه سوءاستفاده کردند.»

بیشتر بخوانید: تجمع اعتراضی در چند شهر خراسان

در حالی‌که در شبکه‌های اجتماعی خبرهایی مبنی بر ادامه اعتراضات برای روزهای آینده منتشر می‌شود، فرمانده مشهد تاکید کرد که "تجمع در مشهد پایان یافته" و ماموران انتظامی اجازه نخواهند داد که به اموال عموم "تعرض" شود و این اموال مورد "تخریب" قرار گیرند.

واکنش‌مسئولان به خواسته‌های معترضان

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که در حال حاضر در استان خراسان جنوبی به سر می‌برد درباره این تجمع اعتراضی گفت: « مردم نگران نباشند، دولت اجازه نخواهد داد مردم تحت تاثیر فشارهای قیمتی کالاها قرار بگیرند. ممکن است در برخی مقاطع فشارهای اقتصادی به مردم وارد می‌شود اما مهم آن است که دولت اصرار دارد مردم زیر فشار قیمتی کالاها قرار نگیرند.»

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس نیز از مسئولان خواست که صدای اعتراض مردم را بشنوند. او در توییتی نوشت  که نباید اعتراض‌ها را سیاسی و جناحی جلوه داد.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تظاهرات مشهد را برنامه‌ریزی "مرجعی ناشناس" خواند. او گفت: «برخی از مردم برای بیان مطالبات خود در آن جمع حضور یافتند اما به ناگاه در اجتماع چند صد نفری آنان، گروهی معدود که شمارشان از ۵۰ نفر نمی‌گذشت شعارهای انحرافی و هنجارشکنانه فلسطین را رها کن و نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران سر دادند.»

در ماه‌های اخیر بر شمار تجمع‌های اعتراضی در رابطه با مسائل کارگری، دانشجویی، موسسات مالی و مشکلات محیط‌زیستی در سراسر ایران افزوده شده است.

 

 

در همین زمینه:

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.