هشدار وزیر خارجه فرانسه به ایران در آستانه سفر به تهران

قرار بود ژان ایو لودریان در ماه دی به ایران سفر کند ولی در پی آغاز اعتراضات سراسری در ایران، برنامه سفرش به تعویق افتاد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در آستانه سفر رسمی خود به ایران هشدار داده است که اگر جمهوری اسلامی به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی بالستیک خود توجه نکند، ممکن است با تحریم‌های تازه‌ای روبرو بشود.

ژان ایو لودریان که امشب به ایران سفر می‎کند گفت برنامه ایران شامل موشک‌هایی است که برد آنها "هزاران کیلومتر" است و این برنامه‌ "با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سازگار نیست و از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش فراتر می‌رود."

برنامه‌ موشکی ایران و نقش این کشور در منطقه به ویژه در سوریه و یمن دو موضوعی است که آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی از آن انتقاد می‌کنند و خواهان مذاکره با ایران بر سر آنها هستند.

از طرف دیگر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارت وزیر امور خارجه فرانسه را نادرست و غیرواقع بینانه‌ خوانده است.

بهرام قاسمی در گفتگو با خبرگزاری فارس ایران گفت: "ما قطعا با صراحت تمام به طرف فرانسوی خواهیم گفت که نگرانی‌های آنها درباره سیاست منطقه‌ای ایران توهم و اشتباه است و آنها نگرانی خودشان را در خصوص منطقه باید در زیاده‌خواهی‌ها و سیاست‌های تجاوزگرانه و در برخی پایتخت‌های دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه جستجو کنند."

او افزود: "جمهوری اسلامی ایران نشان داده کشوری است مستقل که برای استقلال خودش بهای سنگینی را پرداخت کرده و اگر نیاز باشد باز هم حاضر است برای حفظ استقلال و آزادی خودبهای بیشتری را نیز پرداخت کند."

تنش بین ایران و فرانسه در ماه‏های گذشته و به ویژه پس از انتقادهای مقامات فرانسوی از نقش ایران در منطقه و همچنین برنامه‌های موشکی ایران افزایش یافته است.

ایران به شدت به انتقادهای فرانسه پاسخ داده، از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌المللی، در واکنش رئیس جمهور فرانسه را "نوچه" دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خوانده بود.

وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه همچنین گفت که انتظار دارد ایران به شیوه‌ای "مثبت" در حل بحران‌های خاور میانه مشارکت کند.

آقای لو دریان درباره موضوع دیدارهایش در ایران گفت: "بحران سوریه و وضعیت انسانی در آنجا به طور خاص، در کنار دیگر مسائل منطقه‌ای که ایران در آنها نقش دارد، مورد بحث قرار می‌گیرد."

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هم روز یکشنبه در تماس تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی خود، از او خواست که سوریه را برای پایان دادن به حملات هوایی مرگبار حکومت سوریه به منطقه غوطه شرقی در حوالی دمشق تحت فشار قرار بدهد.

سازمان ملل متحد غوطه شرقی را که بخش اعظم آن هنوز در اختیار شورشیان و گروه‌های مسلح مخالف حکومت است، "جهنم روی زمین" توصیف کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.