کشاورزان اصفهان در نماز جمعه: رو به میهن، پشت به دشمن.

کشاورزان معترض اصفهان در نماز جمعه: رو به میهن، پشت به دشمن

کشاورزان شرق اصفهان آخرین نماز جمعه اصفهان را به آشوب کشیدند. آنها پشت به خطیب نماز جمعه نشستند و فریاد زدند: رو به میهن، پشت به دشمن. امام جمعه خطاب به کشاورزان گفت: «کار نزول باران را به خدا بسپارید».

Protest der Bauern wegen Wassermangel in Freitagsgebet in Isfahan (YGC)

کشاورزان شرق اصفهان روز ۲۵ اسفند (۱۶ مارس) در صحن نماز جمعه علیه مسئولان جمهوری اسلامی شعار سر دادند و نماز جمعه را به آشوب کشیدند.

در مراسم آخرین نماز جمعه سال که به امامت حجت‌الاسلام سید مجتبی میردامادی در اصفهان برگزار شده بود، کشاورزان معترض پشت به خطیب نماز جمعه نشستند و شعار دادند: "رو به میهن، پشت به دشمن".

بیشتر کشاورزان که در سطحی وسیع به نماز جمعه آمده بودند، از منطقه ورزنه در شرق اصفهان بودند.

کشاورزان شرق اصفهان نسبت شیوه مدیریت آب و انتقال آب زاینده‌رود به یزد معترضد و حدود یک هفته پیش با نیروهای انتظامی درگیر شده بودند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گزارش ستاد برگزاری نماز جمعه اصفهان، امام‌جمعه موقت اصفهان در سخنان خود مردم و مسئولان را شریک غم و مشکلات کشاورزان دانست و بیان داشت: «حق کشاورزان سال‌هاست غصب شده و با تصمیمات غلط برخی مسئولان در گذشته این مشکلات سال‌ها ادامه‌دار بوده است.»

وی افزود: «باید توجه داشت که اعتراضات سال‌های اخیر نسبت به بی‌عدالتی منجر به نتیجه نبوده و امسال تلاش‌های همه مسئولان در این راستاست که با تصمیماتی جدی این مشکل برای همیشه حل شود و مقطعی نباشد.»

بیشتر بخوانید: درگیری در تجمع اعتراضی کشاورزان ورزنه اصفهان

صدها نفر از کشاورزان منطقه ورزنه در شرق اصفهان پیش از ظهر روز جمعه (۱۸ اسفند/ ۹ مارس) در اطراف تاسیسات انتقال آب در اطراف روستای باقرآباد، از توابع ورزنه، تجمع کرده بودند.

کشاورزان به انتقال آب زاینده‌رود به یزد معترض بودند. خبرگزاری ایرنا در گزارش خود نوشت که کشاورزان معترض قصد داشتند تاسیسات انتقال آب زاینده‌رود به یزد را تخریب کنند که نیروی انتظامی از این کار جلوگیری کرده است.

در پی آن نیروی انتظامی برای پراکندن کشاورزان معترض گاز اشک‌آور به کار برد. خبرگزاری ایرنا نوشت: «برخی منابع آگاه از مجروح شدن چهار تا پنج نفر در این اعتراضات خبر دادند که به گفته آنها یکی از این افراد مجروح برای درمان به بیمارستان‌های اصفهان منتقل شده است.»

در مراسم نماز جمعه شعارهایی نیز علیه حسن روحانی، رئیس‌جمهور داده شد. کشاورزان از جمله شعار می‌دادند: «روحانی دروغگو، زاینده رود ما کو».

صداوسیمای دولتی جمهوری اسلامی نیز موضوع یکی از شعارها بود: «صدا و سیمای ما، ننگ ما، ننگ ما».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هم‌اکنون ۹۰ میلیون متر مکعب از آب زاینده‌رود به یزد منتقل می‌شود. این در حالی است که ابتدا قرار بوده است تونل سوم کوهرنگ و سد آن به بهره‌برداری برسد و از مازاد آب زاینده‌رود، آب به یزد انتقال یابد.

امام جمعه به کشاورزان: برای نزول باران کار را به خدا بسپارید

امام جمعه موقت اصفهان، مجتبی میردامادی، با بیان اینکه مسئولان عالی استان در روزهای اخیر تلاش مستمری برای حل مشکل داشته‌اند، افزود: «جدای از لزوم حل مشکلات ناشی از بی‌عدالتی لازم است کشاورزان عزیز با صبر بیشتر و نظاره تلاش همه دستگاه‌ها از خدا نیز برای نزول باران و حل مشکل درخواست داشته باشید و کار را به او بسپاریم.»

وی در رابطه با موضوع مقابله دشمن با حجاب نیز گفت: «طبق فرموده رهبر انقلاب باید از همراهی خواص با توطئه دشمن در حوزه حرام اجتماعی احساس نگرانی کرد؛ فلان خانم مسوول ادعا دارد که در ایران حقوق بشر گاهی رعایت نشده اما کشتارها و تجاوزها در ایالات متحده را نمی‌بینند.»

امام جمعه: این حرف‌ها از حنجره انگلیسی‌ها بیرون می‌آید

امام‌جمعه موقت اصفهان در پایان نسبت به شعارهایی که کشاورزان می‌دادند واکنش نشان داد و تأکید کرد: «باید برخی خجالت بکشند که حرف‌هایی می‌زنند که از حنجره انگلیسی‌ها و صهیونیسم‌ها بیرون می‌آید؛ باید نسبت به نقشه‌ها در مسیر توقف انقلاب اسلامی حساسیت بیشتری داشته باشیم.»

بحران آب در ایران در سال‌های گذشته روز به روز حادتر شده و باعث تنش‌ها و درگیری‌های زیادی گشته است. کاهش بارندگی و مهم‌تر از آن، عدم‌مدیریت منابع آب و استفاده درست از آن ایران را با تهدید‌ جدی بحران کمبود آب مواجه ساخته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.