سخنگوی هیات رئیسه مجلس از تشکیل کمیته‌ای برای رفع حصر خبر داد

حق نشر عکسTASNIM

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس ایران، از تشکیل کمیته‌ای "زیر نظر یکی از نهادها" برای رفع حصر سران معترض به نتیجه انتخابات ۱۳۸۸ خبر داده است. او البته به نام این نهاد اشاره نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آقای نعمتی گفته است: "کمیته‌ای زیر نظر یکی از نهادها برای رفع حصر تشکیل شده که در حال فراهم کردن شرایط لازم برای این موضوع است."

او همچنین گفته: "این کمیته اقدامات خوبی را برای رفع حصر انجام داده بود و کار تا برخی مراحل به خوبی پیش رفته بود اما اتفاقاتی افتاد که موجب کند شدن این روند شد."

مهدی کروبی حدود دو ماه پیش در نامه‌ای به رهبر ایران از او خواست بار مسئولیت سیاست‌های سه دهه گذشته خود را بپذیردحق نشر عکسKAROUBI.IR
Image captionمهدی کروبی حدود دو ماه پیش در نامه‌ای به رهبر ایران از او خواست بار مسئولیت سیاست‌های سه دهه گذشته خود را بپذیرد

آقای نعمتی انتشار نامه اخیر مهدی کروبی را دلیل "وقفه" در این روند دانسته است.

اشاره او به نامه‌ای است آقای کروبی حدود دو ماه پیش (۱۰ بهمن/ ۳۰ ژانویه) به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، نوشت و در آن از رهبر ایران خواست است که به جای سخن گفتن از جایگاه اپوزیسیون و انتقاد از دیگران، بار مسئولیت سیاست‌های سه دهه گذشته خود را بپذیرد.

آقای کروبی در این نامه از عملکرد آقای خامنه‌ای در دوره‌های مختلف رهبری او به شدت انتقاد کرده بود و وضعیت سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی ایران را "نتیجه مستقیم سیاست‌های راهبردی و اجرایی" او دانست.

موسس حزب اعتماد ملی در نامه خود به اعتراض‌های دی ماه در شهرهای مختلف ایران هم اشاره کرده بود.

چند روز پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، در جمع خبرنگاران از رفع حصر در سال تازه خورشیدی خبر داد.

او گفت که "در مسئله حصر دستورهای مهمی صادر شده" و افزود که "نسبت به حل مسئله حصر خوشبین هستم و به نظرم این مسئله قابل تدبیر است و ان شاءالله برای سال آینده این اتفاق رخ خواهد داد."

حدود یک ماه پیش نیز علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، گفته بود مقام‌های امنیتی و قضایی ایران قول داده‌اند که حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد تا پیش از عید پایان یابد.

او البته اشاره نکرد که کدام مرجع قضایی یا امنیتی وعده رفع حصر داده است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد به همراه مهدی کروبی حدود هفت سال است که در حصر خانگی هستند
Image captionمیرحسین موسوی، زهرا رهنورد به همراه مهدی کروبی حدود هفت سال است که در حصر خانگی هستند

آقای مطهری گفته بود "قول پایان حصر "در مذاکره و ملاقات‌ها مطرح شده و مسئولان امنیتی و قضایی هم آن را گفته‌اند" و " ما روی قول‌هایی که داده‌اند حساب می‌کنیم تا ببینیم آیا این اتفاق تا پایان سال رخ می‌دهد یا نه؟ در غیر این صورت اعتراضاتمان را شروع می‌کنیم."

او البته هفته پیش گفت: "به هر حال به ما قول داده بودند که تا پیش از پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز مشکل حصر مرتفع شود و طبیعتاً اگر عمل نکنند، درواقع خلف وعده کرده‌اند."

وعده‌های رفع حصر در حالی است گفته شده در هفته‌های اخیر محدودیت ملاقات‌های "محصوران" کاهش یافته است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی حدود هفت سال است که در حصر خانگی هستند.

بازداشت خانگی آنها پس از فراخوان به تظاهرات همبستگی با مردم مصر و تونس، در ۲۵ بهمن ۸۹ آغاز شد.

این تظاهرات با شعارهای تندی علیه حکومت ایران و آیت‌الله خامنه‌ای همراه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.