کره جنوبی خواستار تعلیق مانور نظامی با آمریکا تا پایان المپیک زمستانی شد

کره جنوبی خواستار تعلیق مانورنظامی مشترک با آمریکا تا پایان بازی‌های المپیک زمستانی شده است.
 
مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی گفته است که به منظور برگزاری آرام و امن بازی‌های المپیک زمستانی سال جاری، دولت او از آمریکا خواسته است تا برنامه مانور مشترک نظامی دو کشور را تا پایان این مسابقات به تعویق اندازد. وی افزوده که در صورتی که کره شمالی تمایلی به توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی از خود نشان دهد، اجرای مانورها ممکن است باز هم به تعویق افتد.
 
آقای مون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا گفت: "اگر کره شمالی تحریکات خود را در آستانه برگزاری المپیک پیونگ‌چانگ متوقف کند، چنین اقدامی به برگزاری المپیک در فضایی امن کمک فراوان خواهد کرد و همچنین می‌تواند فضای مساعدی را برای آغاز گفتگوهای دو کره و همچنین گفتگو بین کره شمالی و آمریکا ایجاد کند."
 
قرار است بازی‌های المپیک زمستانی سال ٢٠١٨ از ٩ تا ٢٦ فوریه (٢٠ بهمن تا ٦ اسفند سال جاری) و بازی‌های پارالمپیک از ٩ تا ١٨ مارس (١٨ تا ٢٧ اسفند) در شهر پیونگ‌چانگ واقع در شرق سئول، پایتخت، برگزار شود. محل برگزاری بعضی از مسابقات این بازی‌ها در نزدیکی مرز با کره شمالی واقع شده است.
 
رئیس جمهوری کره جنوبی گفت که موضوع تعلیق مانورهای مشترک با مقامات آمریکایی مطرح شده و در دست بررسی است و افزود: "حالا همه چیز به رفتار کره شمالی بستگی دارد."
 
از زمان ترک مخاصمه در جنگ کره در سال ١٩٥٣، آمریکا خود را به دفاع از کره جنوبی در برابر حملات احتمالی کره شمالی متعهد دانسته و در این کشور حضور نظامی داشته است. مانورهای مشترک نظامی واحدهای آمریکایی و کره جنوبی به عنوان بخشی از برنامه هماهنگی و همکاری دو ارتش همواره اجرا شده است.
 
در سال‌های اخیر، کره شمالی با اعلام اینکه هدف از این مانورها، آمادگی نظامی برای حمله مشترک آمریکا و کره جنوبی به آن کشور است، با انجام آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای نسبت به آنها واکنش نشان داده است. از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، این آزمایش‌ها معمولا واکنش به‌ویژه تند ایالات متحده از جمله انجام تمرین‌های نظامی و تقویت توان دفاعی کره جنوبی را در پی داشته است.
پرتاب آزمایشی موشک هواسونگ-١٢ با حضور کیم جونگ-اون - برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی باعث تنش در منطقه شده است بزرگترین مانور نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا معمولا در فصل بهار برگزار می‌شود و در سال گذشته، حدود هفده هزار نظامی آمریکایی با بیش ار سیصد هزار تن از نفرات ارتش کره جنوبی جنوبی در آن شرکت داشتند.
 
پیشتر، کره شمالی پیشنهاد کرده بود در برابر خودداری از انجام این مانور، آزمایش‌های موشکی و هسته ای خود را به حالت تعلیق در آورد. این پیشنهاد از حمایت روسیه و چین برخوردار بوده است. این دو کشور، به خصوص چین که دارای روابط نسبتا نزدیکی با کره شمالی است، توقف مانورهای مشترک آمریکا و کره جنوبی همزمان با توقف برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی را تحت عنوان "طرح تعلیق دوگانه" راهی برای حل بحران کنونی در شبه جزیره کره دانسته‌اند.
هواپیماهای کره جنوبی و آمریکا در مانور مشترک در آسمان کره جنوبی - کره شمالی این مانورها را تمرین عملیاتی اشغال آن کشور توصیف می‌کند برای کره جنوبی، برگزاری موفقیت‌آمیز المپیک زمستانی به ویژه بدون اخلال از سوی کره شمالی اهمیت فراوان دارد. به منظور آمادگی برای برگزاری این بازی‌ها، کره جنوبی سرمایه‌گذاری سنگینی را در زیرساخت‌های لازم انجام داده که از جمله شامل احداث خط آهن فوق‌العاده سریع بین فرودگاه سئول و محل برگزاری بازی هاست که هزینه آن به حدود سه و نیم میلیارد دلار رسیده است.
 
همچنین، اقدامات گسترده‌ای برای حفظ امنیت بازی‌ها صورت گرفته و نزدیک به پنج هزار تن از نفرات ارتش برای کار در کنار نیروهای پلیس برای این منظور آموزش ویژه دیده‌اند.. تمهیداتی برای جلوگیری از حملات سایبری نیز به اجرا گذاشته شده است. در سال ٢٠٠٢، کره جنوبی و ژاپن مشترکا میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال بودند. در آن زمان، شمار نظامیان مامور حفظ امنیت بازی‌ها حدود نیمی از تعدادی است که برای مسابقات زمستانی سال جاری منظور شده است.
 
رئیس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه با ان‌بی‌سی همچنین کوشید تا هرگونه نگرانی نسبت به ایمنی بازی‌های پییونگ‌چانگ را مرتفع کند و گفت که "من به عنوان رئیس جمهوری کره جنوبی، امنیت این باری‌ها را تضمین می‌کنم و امیدوارم انجام آن بتواند به پیشبرد صلح در جهان به خصوص بین کره جنوبی و کره شمالی کمک کند و این بازی‌ها به المپیک صلح تبدیل شود."
 
تا چند هفته پیش، شدت گرفتن تنش در شبه جزیره کره به خصوص لفاظی‌های تند مقامات کره شمالی و آمریکا باعث نگرانی در مورد درگیری نظامی در این منطقه شده و احتمال خودداری بعضی از کشورها از اعزام تیم‌های خود به پیونگ‌چاگن را مطرح کرده بود. با کاهش تنش، به نظر می‌رسد نگرانی در این زمینه تا حدودی مرتفع شده باشد.
 
آقای مون در مصاحبه خود ابراز امیدواری کرد که کره شمالی هم تیم ملی آن کشور را به المپیک زمستانی و پارالمپیک پیونگ‌چانگ اعزام کند. هنوز مقامات کره شمالی در این مورد تصمیمی اعلام نکرده‌اند.

تداوم ناآرامی‌ها در کردستان عراق ۵ کشته به جا گذاشت.

تداوم ناآرامی‌ها در کردستان عراق ۵ کشته به جا گذاشت

اعتراضات در اقلیم کردستان عراق برای دومین روز پیاپی ادامه یافت. با شلیک مأموران پلیس به سوی معترضان ۵ نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند. مسئولان و احزاب محلی هدف اعتراضات هستند.

Irak Sulaimaniyah -Kurdische Protestierende (Reuters/Stringer)

سلیمانیه در دومین روز اعتراضات

اعتراضاتی که از روز گذشته در سلیمانیه عراق شروع شده بود، امروز سه‌شنبه (۱۹ دسامبر) با برخوردهای خونین ادامه پیدا کرد.

بنا به گزارش‌ها با شلیک مأموران انتظامی اقلیم کردستان به سوی معترضان ۵ نفر کشته و حدود ۷۰ نفر زخمی شدند.

گفته می‌شود که معترضان قصد حمله به دفاتر حزب اتحاد میهنی کردستان را داشته‌اند.

ناآرامی‌ها در رانیه و سایر شهرهای استان سلیمانیه روی داده است، مناطقی که در منطقه اقلیم هستند اما زیر سلطه حزب " اتحادیه میهنی" قرار دارند.

شمار تظاهرکنندگان در گزارش‌های گوناگون بین ۱۲۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر گزارش شده است.

معترضان، مقام‌های دولتی را به فساد اقتصادی و سوءمدیریت متهم می‌کنند و خواهان استعفای دولت هستند. دولت اقلیم کردستان در بحران مالی ژرفی فرو رفته و اکنون چند ماه است که حقوق کارمندان را پرداخت نکرده است. تنش میان این دولت و دولت مرکزی بغداد که پس از رفراندوم استقلال کردستان بالا گرفت نیز در وضعیت سیاسی و مالی کردستان عراق بی‌تاثیر نبوده است.

گفته می‌شود که تظاهرکنندگان خشمگین به شدت به سوءمدیریت احزاب سیاسی، به ویژه در قضیه همه‌پرسی اعتراض دارند.

در همه‌پرسی استقلال کردستان از عراق که به ابتکار و مدیریت حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی صورت گرفت، با این که بیشتر مردم رأی مثبت دادند، اما به شکلی فاجعه‌بار خاتمه پیدا کرد و سراسر اقلیم را در بحران فرو برد.

همه‌پرسی نه تنها برای مردم کردستان حاصلی در بر نداشت، بیشتر دستاوردهای سیاسی و اجتماعی اقلیم را بر باد دارد.

بیشتر بخوانید: دیوان عالی عراق: همه‌پرسی کردستان مغایر قانون اساسی است

پس از شکست همه‌پرسی، مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان کناره گرفت و این مقام را به برادرزاده خود نچیروان بارزانی واگذار کرد.

لاغر شدن آنقدرها هم سخت نیست!! - تصویری

لاغر شدن آنقدرها هم سخت نیست!! - تصویری

گزارش روزنامه همدلی: فساد دارد جمهوری اسلامی را می‌خورد

گزارش «همدلی» در باره فساد در ایران: فساد جمهوریت را می‌خورد 
 یکی از بزگترین معضلاتی که مردم با آن روبرو هستند فساد در برخی افراد با نفوذ و دستگاه های اداری و مالی کشور است. محمود صادقی نماینده مجلس در صحن علنی مجلس شورای «اسلامی» فریاد می‌زند که «دچار «تله فساد» شده‌ایم. چرا اراده جدی در این مجلس برای برخورد با مفسدان وجود ندارد؟ چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم و از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟» وی درد ادامه مدعی شد: «آیا نمایندگان اطلاع دارند که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند؟ نام‌شان افشاء نشود، ما نمایندگان که باید اطلاع داشته باشیم.» واقعا جای پرسش دارد که چرا در ایران نمی توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم؟ چرا دستگاه های دولتی و نمایندگان مجلس در مبارزه با فساد عزمی جدی ندارند؟ چرا درکشوری که با شعار عدالت آمد، شاهد مبارزه با فساد در سطحی گسترده نیستیم ؟
پرسش از چرایی فساد حق مردم است 
ملا محمد کاظم خراسانی معروف به آخوند خراسانی در زمان مشروطیت گفته بود که: « در حوزه عمومی حکومت در زمان غیبت حقِ جمهور مردم است.» و بی شک تدبیر حوزه عمومی به عهده نمایندگان منتخب مردم است، و هر کس بخواهد در این حوزه تصرف کند باید از مالکان آن که آحاد شهروندان هستند اجازه بگیرد، یعنی اجازه از مردم، و آنها هستند که تعیین تکلیف می کنند و از طریق نمایندگان حق نظارت دارند، از نظر آنها این ارجاع و رجوع هم حکم شرع است هم حکم عقل. نمایندگان مجلس یا وکلای مردم وظیفه نهادینه نظارت مصالح ملیه، مصالح نوعیه و مصالح وطنیه را دارند و همچنین حفظ مملکت و وطن و دفاع از مرزهای کشور نیز بر عهده آنان است. آنچه در حوزه عمومی مهم و یکی از اصول اساسی است که در حوزه عمومی هیچ حق ویژه ایی برای احدی نمی توان قائل شد، و از آنجا که ایران ملک مشاء مردم است. و به تعبیر فُقَهای صدر مشروطیت «مردم در امور حسبیه (حوزه عمومی) باید به ثَقات مومنین و معتمد مسلمین که مصداق آن در حال حاضر مجلس شورای ملی-و الآن اسلامی- است» رجوع کنند. چون شهروند در حوزه عمومی ذی حق است و حق دارد نماینده بفرستد، حق دارد نظارت کند، حق دارد از صدر تا ذیل امورات جامعه خود را سوال کند و حاکم (هر شخصی که باشد) نیز موظف به پاسخگویی است، و دولت نماینده اوست.
 
بدون تردید فساد در ایران بیداد می کند و اکنون شاهد فساد در لایه های مختلف دستگاه های اداری و مالی و حتی برخی اشخاص در کشور هستیم، که گویا علت های مزمنه هستند که در جسد دولت-در معنای عام کلمه- ایران حلول کرده اند. مردم نیز به عنوان مالکان اصلی ایران از نمایندگان خود که دولت و وکلای مجلس هستند، انتطار دارند در رفع و درمان این علت مزمنه اقداماتی انجام دهند. و از این همه فرصت سوزی و عافیت سوزی جلوگیری شود. چرا که مادامی نتوانیم در این زمینه اقدام عملی درست و حسابی نکنیم، عوض کردن این نماینده با نماینده دیگر یا این رئیس جمهور با رئیس جمهور دیگر هیچ فرقی به حال جامعه ندارد. و این درحالی است که بر پایه آنچه در تاریخ 30ساله اخیر بر ملت ایران گذشته است، درخواهیم یافت که هنوز نمایندگان نسبت به پارلمان و مجلس درک درست یا آگاهی درستی به هم نرسانیده اند.
فساد بی حد در ایران 
برخی کارشناسان اقتصادی و سیاسی بر این باور هستند که در ایران شاهد «یک اقتصاد رانتی انگلیِ فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیدهِ قلدر و باجگیر » هستیم که با «توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه‌های سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است. سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود. در بودجه سال ۹۷ اگر چه قدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده است اما کماکان ساز و کارهای مبهم و غیرشفاف در بودجه وجود دارد. این در حالی است که نظریه پردازان و علمای علم سیاست بر این باور هستند که یکی تز عناصر اصلی نظم دموکراتیک «وجود نظام حقوق عقلایی»، «عدم تبعیض میان افراد برابر قانون» است.
 
آنگونه که کارشناسان گفته اند، فساد اقتصادی به‌نوعی دور زدن قوانین است. وقتی افراد قوانین را دور می‌زنند و سازمان بازرسی هم بر آنها ناظر نیست نتیجه تداوم و تکرار فسادهای اقتصادی است. بنابراین ما در حوزه قوانین مشکلی نداریم. خلاهای قانونی شاید وجود دارد که همان باعث شده تا افراد از این خلا‌ها استفاده کنند. بنابراین احساس می‌شود مشکل در اراده بر اعمال این قوانین است.
 
حسین راغفر کارشناس اقتصادی نیز چندی پیش در مورد ریشه های فساد گفته بود، مشکل مداخله قدرت در ثروت و حضور افراد فاسد در مناصب قدرت می داند. وی بر این باور است که بیشترین مشکل ما در این زمینه است. حدود 100 هزار میلیارد تومان دیون معوقه بانکی، خود نشان‌دهنده بهترین شاخص بروز فساد و مداخله قدرت در قوانین بانکی است که روشن است. این اتفاق در حالی صورت گرفته که قوانین سفت و محکمی وجود دارد که در حیطه بانکی این تخلفات و مشکلات ایجاد نشود. زمانی که قدرت وارد می‌شود و قوانین و مقررات را دور می‌زند طبیعی است که مشکل ما، فقط مشکل قوانین نیست.
به تدبیر نظرحل معما کنیم 
بدون شک در این زمینه آنکه زیان بیشتری خواهد دید جمهور مردم به عنوان مالکان ایران هستند. چرا که وقتی در جامعه ای فساد در آن بیداد کند نشان از آن دارد که چشم ها و گوش هایی که مردم - یعنی دولت و نمایندگان مجلس برای خود انتخاب کرده اند- به وظیفه خود به خوبی عمل نکرده اند، لذا فساد پاشنه آشیل مفهومی به نام «جمهوری» است و تا کنون آنچه مورد ظلم قرار گرفته است مردم بوده اند و لاغیر.
 
ما تا نتوانیم فساد را ریشه کن کنیم نه می توانیم اقتصاد ایران را، نه سیاست ایران را نجات دهیم و حتی نمی توان اقتصاد مقاومتی را پیاده کرد. مطمئنا در این راستا یک عزم ملی و کارشناسانه نیاز است تا بتواند در ریشه‌کن کردن کلی این امر موفق باشد. و گرنه به تعبیر استاد فرزانه‌ای : « از کوزه بی اندیشگی مزمن جز بی اندیشگی مکرر ببرون نخواهد تراوید.»
 دیدگاه رهبری در باره مبارزه با فساد 
 خامنه ای ۲۷ خردادماه ۸۳ در دیدار با نمایندگان مجلس هفتم در باره مبارزه با فساد سخنان مهمی را مطرح کرد و گفت: «از جمله‌ مهم‌ترین کارها، مبارزه‌ با فساد است. مبارزه‌ با فساد، یک جنبه‌ اخلاقی محض نیست؛ اداره‌ کشور متوقف به مبارزه‌ با فساد است. بنده دو سه سال پیش که آن نامه را درباره‌ مبارزه‌ با فساد به مسئولان کشور نوشتم، به دنبال یک کار طولانی و یک بررسی و مطالعه‌ وسیع و همه‌ جانبه بود. از هر طرف می‌رویم، می‌بینیم اگر با فساد مبارزه نشود، همه‌ کارها لنگ خواهد ماند.
 
این همه کار خوب دارد در کشور انجام می‌ گیرد - کارهایی که انجام گرفته، کم نیست - اما وجود فساد، بعضی از آنها را خنثی می‌ کند. استخری را در نظر بگیرید که از چند چاه عمیق با لوله‌ های چند اینچی مرتب در آن آب ریخته می‌ شود، اما استخر پُر نمی‌شود. وقتی نگاه می‌ کنید، می‌ بینید بدنه‌ استخر ترک خورده و ته آن سوراخ است؛ هرچه از این طرف آب می‌ریزید، از آن طرف بیرون می‌رود؛ به کانال هایی که شما در نظر گرفته‌ اید آبیاری کنید، اصلاً آب نمی‌ رسد. فساد در جامعه، این‌طوری است. فساد مالی، مثل خوره، ایدز و سرطان است؛ باید با آن مبارزه کرد ... باید با فساد مبارزه‌ جدی کرد. یک پایه‌ مبارزه، شمایید. آن روزی که بنده مساله‌ مبارزه‌ با فساد را گفتم، توقعم این بود که مجلس شورای اسلامی سینه سپر کند و جلو بیاید و در این میدان حرکت کند تا ما دیگر احتیاج نداشته باشیم دنبال کنیم؛ اما متاسفانه این‌طور نشد. آنها نکردند، شما بکنید. البته به قول برادر ظریف و نکته‌ سنج‌مان، با دستمال کثیف نمی‌ شود شیشه را تمیز کرد. اگر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه‌ اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد. داخل خودتان و درون مجلس مراقب باشید. دست پاک، دامن پاک، زبان پاک و چشم پاک خواهد توانست در حوزه‌ اقتدار وسیعی که شما دارید، همه چیز را پاک کند.»