فوربز: اروپا در مورد ایران به مواضع ترامپ نزدیک می‌شود

ایران اینترنشنال: نشریه آمریکایی فوربز در تحلیلی پیرامون آینده روابط اروپا با ایران، پس از اعلام شرایط جدید دولت ترامپ برای حمایت از توافق هسته‌ای، می‌نویسد کشورهای اروپایی در این مورد به مرور به مواضع آمریکا نزدیکتر می‌شوند.
 
در این تحلیل آمده است: «در پی اعلام چهار شرط دولت ترامپ برای ادامه حمایت واشنگتن از توافق هسته‌ای، حکومت تهران نگران است که چرا دولت‌های اروپایی مخالفت چندان مشخصی با این مواضع جدید آمریکا از خود نشان نداده‌اند.
 
 
این چهار شرط عبارتند از افزایش بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران از جمله مراکز نظامی: اطمینان خاطر از اینکه ایران هرگز به بمب هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد: حذف همه تاریخ‌های انقضای توافق هسته‌ای: و درخواست از کنگره برای تصویب یک لایحه در مورد موضوع برنامه تولید موشک‌های بالستیکی ایران.»
 
به گفته‌ی فوربز، تهران اکنون شدیداً نگرن این مسأله است که به‌نظر می‌رسد آمریکا و متحدان اروپایی آن اکنون به‌سوی یک توافق عمومی در مورد این خواسته‌های واشنگتن حرکت می‌کنند.
 
فوربز می‌افزاید: «رسانه وابسته به مراکز قدرت در ایران واکنش اروپا در مقابل خواسته‌های دولت ترامپ را «محتاطانه» توصیف کرده‌اند. مقامات ایرانی اذغان کرده‌اند که دولت‌های اروپایی به‌جای ایستادن بر مواضع مشخص قبلی خود، امروز صحبت از «در حال بررسی بودن پیشنهادات دولت ترامپ» می‌کنند. برخی جناح‌های حکومتی حتی دولت روحانی و وزیر خارجه او را متهم کرده‌اند که به‌نوعی با بازنویسی توافق هسته‌ای موافقت غیرمستقیم کرده‌اند. تا جایی که جناح‌های تندرو اعلام کرده‌اند هرگونه امیدواری نسبت به مخالفت اروپا با بازنویسی توافق هسته‌ای بی‌پایه است و واشنگتن و اروپا در پشت صحنه در دو نقش ولی با یک هدف عمل می‌کنند.

نماز باران" و "پارازیت‌های ضدباران".


امامان جمعه در چند شهر ایران نماز باران خواندند و از خداوند "بخشش گناهان و نزول برکاتش را طلب" کردند. ناراضیان هم "گناه" نباریدن آسمان ایران را در پارازیت‌های حکومت جستند. چرا بازار خرافه و شایعه در ایران داغ است؟

Iran Ghom Freitagsgebet (Tasnim)

روز جمعه (۲۹ دی / ۱۹ ژانویه) امامان جمعه در قم، بیرجند و اصفهان مردم را به نماز باران دعوت کردند. عکس‌ها و گزارش‌های این نمازها در رسانه‌های ایران منتشر شد و هم‌زمان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی پرسیدند که آیا این اقدام امامان جمعه به خاطر این بوده که هواشناسی پیش‌بینی باران در روزهای آینده را کرده است؟

زمستان امسال آسمان ایران بی‌برکت بود. به مردم هشدار داده شد که خود را برای تابستانی داغ و خشک‌تر از همیشه آماده کنند. گفته شد توقع نداشته باشند که برق شبانه‌روز در کابل‌ها جاری باشد.

خبرها درباره آینده‌‌ای خشک و کویری، ترسی عمیق ایجاد کرده است. آینده که نه، همین امروز هم بسیاری روستاها از سکنه خالی‌اند. دریاچه‌ها و رودهای بزرگی خشک شده‌اند. سفره‌های زیرزمینی خالی‌اند و بسیاری از آنها فروریخته‌اند.

مردم از خود می‌پرسند در کنار بیکاری و گرانی و بی‌حقوقی، آیا زندگی روزمره‌شان از این پس با بی‌آبی و بی‌برقی دائمی همراه و زیر پوششی از غبار سنگین ناشی از خشکسالی، تیره‌تر خواهد شد؟

این ترس بازار شایعه را هم داغ کرده است. هم‌زمان با "نماز باران" آسمان شبکه‌های اجتماعی پر شد از "ابرهای فوق اشباع" شده. 

ناراضیان حکومت و مخالفان در کنار کشف علل حادثه سانچی و وقوع مکرر زلزله، علت نباریدن ابرها را هم یافته‌اند. برخی توییت کردند:

 «محققان آلمانی ثابت کرده‌اند که امواج پارازیت ماهواره باعث تخلیه الکتریکی ذرات مه در ابرها شده و از تشکیل یک ابر فوق اشباع مناسب جلوگیری می‌کنند. در کشورهای همسایه ایران که امواج پارازیت وجود ندارند امسال بیش از ۵۰ سانتی متر باران باریده است.»

یا

« بارش برف در بیابان تبوک عربستان و ما همچنان در کف یک سانتی متر برف بجاش روزانه شاهد بارش #پارازیت هستیم .در تحقیقی علمی ثابت شده امواج پارازیت سبب تخلیه بار ابرها شده که از تشکیل قطره در ابر جلوگیری می کند حالا به آقایون بگید قبل #نماز_باران پارازیتارو قطع کنند که ضایع نشن.»

و توییت‌های بسیار دیگری از این دست. برای این که بدانیم امواج پارازیت چقدر در میزان بارندگی دخیل‌اند، به سراغ یکی از اعضای هیئت علمی انستیتوی هواشناسی شهر بن رفتیم و از او در این باره پرسیدیم. آلکساندر کلبش می‌گوید: «در مطالعاتی که تاکنون در این زمینه شده، تا به حال به موردی برخورد نکرده‌ام که امواج پارازیت بتوانند میزان بارندگی را تحت تاثیر قرار دهند.»

آلکساندر کلبش به زبان ساده توضیح می‌دهد که میزان بارندگی به تغییرات در لایه‌های فشار بالا و فشار پایین و جبهه ‌هوای سرد و گرم و عوامل جغرافیایی و طبیعی دیگر بستگی دارد، اما این که بتوان عامل پارازیت را هم به آن اضافه کرد، این علمی نیست. تاکید او این است که اساسا انسان هنوز به آن‌جایی نرسیده که بتواند جلوی بارندگی را بگیرد. حداکثر کاری که تا به حال انسان موفق شده این است که در محدوده بسیار بسیار کوچکی بتواند از ایجاد تگرگ جلوگیری کند.

Iran Ghom Freitagsgebet (Tasnim/M. Salehi)

امامان جمعه چند شهر از جمله قم، مردم را به خواندن نماز باران فراخواندند

اگر تا به حال توضیح علمی در این رابطه داده نشده است، چرا چنین شایعاتی خریداران زیادی پیدا می‌کنند؟ 

رضا کاظم‌زاده، روانشناس مقیم بلژیک، به بستر سیاسی و فرهنگی درازمدتی در جامعه ایران اشاره می‌کند و به دویچه‌وله می‌گوید: «یکی از دلایل، عدم اطمینان به اطلاعاتی است که به شکل رسمی ارائه داده می‌شود. یعنی حتی گاه پیش از این که به طور رسمی در جامعه ایران اطلاعاتی داده شود، افراد با فرض به این که این اطلاعات به احتمال خیلی زیاد غلط هستند، به آن‌ها نگاه می‌کنند.»

او به "عدم امنیت" به عنوان یک عامل دیگر اشاره می‌کند؛ یعنی زمانی که به طور مداوم و به دلایل گوناگون با استرس و اضطراب و ترس‌های گوناگون زندگی کنید. به گفته رضا کاظم‌زاده این وضع نیاز به این که بتوانید موقعیت خود را بهتر بفهمید و قادر به کنترل آن باشید را زیادتر می‌کند.

او می‌گوید: «هرچقدر توانایی شما برای کنترل زندگی‌تان کاهش پیدا کند، تمایل‌ شما برای رفتن به سمت خرافات یا سیستم‌های جادویی که به شما این قدرت را می‌دهد یا به شما القاء می‌کند که می‌توانید آن واقعیت را کنترل بکنید، افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات در رابطه با روانشناسی خرافات نشان می‌دهد که هر قدر افراد در شغلی که دارند یا فعالیتی که می‌کنند، با مشکل بلاتکلیفی یا احتمالات بیشتر روبرویند، مثلا در مورد قماربازها که نمی‌توانند به صورت منطقی خیلی چیزها را از قبل پیش‌بینی کنند، تمایل به خرافات در میان ‌آن‌ها بیشتر است تا کسانی که در همان جامعه زندگی می‌کنند ولی روابط کاری‌شان قابل پیش‌بینی‌تر و آینده آن‌ها خیلی روشن‌تر است.»

با "انواع بلایا امتحان" می‌شوید

روز جمعه آیت‌الله‌های زیادی پشت سر آیت‌الله خرازی نماز خواندند تا مگر دعای‌شان برکت داشته باشد: آیت‌الله مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم، آیت‌الله محمد سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه و برخی از مسئولان استانی. خبرگزاری ایسنا هم از «صفوف گسترده نماز باران» گزارش داد.

با طبیعت نمی‌‌شود درافتاد، اما به گفته بسیاری ازکارشناسان سهم پروژ‌ه‌های پرسود روی رودخانه‌های ایران و یا استفاده بی‌رویه ازمنابع آب زیرزمینی در ایجاد خشکسالی بیشتر از "دست طبیعت" نقش ایفا کرده است. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان سیاست "توسعه" در چهار دهه اخیر در ایران را متهم شماره یک این خشکسالی می‌دانند.

Reza Kazemzadeh Psychologe aus Iran (privat)

رضا کاظم‌زاده، روانشناس مقیم بلژیک

اما در "نماز باران" گناه خشکسالی به گردن مردم افتاد. آیت‌الله رضا استادی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: «خداوند همواره انسان‌ها را با انواع بلایا امتحان می‌کند ما با نماز باران از خداوند بخشش گناهان و نزول برکاتش را طلب می‌نمائیم.» او وعده داد که نماز باران «دارای آثار و برکات زیادی است».

به نظر رضا کاظم‌زاده این کار در حقیقت اعتراف غیرمستقیم حکومت به ناتوانی در حل مشکلات و انداختن آن به گردن عوامل دیگر است و حتی اگر گروهی از مردم آن را باور کنند، اما بخش بزرگی از جامعه ایران با دیدن این قبیل برنامه‌ها، احساس عدم اطمینان بیشتری نسبت به مسئولین و اخباری که می‌دهند، پیدا خواهند کرد. همین احساس عدم اطمینان به اخبار نیز عدم احساس امنیت را افزایش می‌دهد.

خرافه، ایدئولوژی و توهم توانایی 

رضا کاظم‌زاده معتقد است که یکی از کارکردهای مهم خرافات، دین یا ایدئولوژی دادن احساس کنترل بر موقعیت‌هایی است که استرس‌زا و اضطراب‌آور هستند: «در نتیجه افراد تئوری‌های گوناگونی را درست می‌کنند، برای این که وقتی شما بر ‌آن اضطراب یک توضیحی بگذارید، این احساس به شما دست می‌دهد که لااقل اگر کاملا نمی‌توانید موقعیت را تحت کنترل خود درآورید، حداقل می‌توانید آن را بفهمید یا شاید در شرایطی بتوانید از آن احتراز بکنید.»

اما عامل دیگر رواج انواع شایعات یا نگاه خرافی به گفته رضا کاظم‌زاده «نداشتن آموزش است». آموزشی که به گفته او از دبستان شروع می‌شود و مبنی آن یک نوع اندیشه انتقادی است. او می‌گوید: «یعنی این که وقتی شما اطلاعاتی را به دست می‌آورید، براساس چه معیارهایی می‌توانید آن‌ها را حلاجی کنید؟ برای اطمینان از صحت آن ‌به چه منابع دیگری می‌توانید مراجعه کنید؟»

در این میان تکلیف مخالفان و شایعاتی که می‌سازند چه می‌شود؟ کاظم‌زاده معتقد است که رواج شایعه در حقیقت استفاده از همان روشی است که حکومت از آن استفاده می‌کند؛ یعنی استناد به عوامل غیرعقلانی در خدمت مقاصد سیاسی.  

او می‌گوید: «این روش در درازمدت به بی‌اعتباری بخش‌هایی از مخالفان که به این روش‌ها متوسل می‌شوند منجر خواهد شد، یعنی غیرمستقیم به مردم نشان می‌دهند که خود وقایع به خودی خود، فهم قضایا به خودی خود و یا یافتن راه‌حل درست برای آن‌ها اهمیت ندارد، بلکه مهم‌ترین چیز استفاده از هرگونه فرصت برای تبدیل آن به یک ابزار در کارزار سیاسی خود است.»

گزارش گاردین: به سینا قنبری قبلا از مرگ به زور قرص داده شده بود

خانواده یک ایرانی که در زندان جان سپرد مدعی است به فرزندشان به زور دارویی ها خورانده شده بود که حال او را بد کرد. پنهانکاری هایی حول مرگ مشابه دیگر زندانی ها دیده می شود.
 
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: درباره شرایط منجر به مرگ دست کم پنج معترض دستگیر شده در بزرگترین تظاهرات سراسری در ایران طی نزدیک به یک دهه اطلاعات اندکی وجود دارد.
 
در اعتراض هایی که بر سر شکایات اقتصادی از هفتم دی ماه آغاز شد و سراسر ایران را در بر گرفت، حداقل ۲۵ نفر کشته شدند. اعتراضات پس از دو هفته سرکوب خاموش شد.
 
محمود صادقی، نماینده صریح الهجه مجلس که رفتار سرکوبگرانه مقامات را تحت موشکافی قرار داده، گفته است حدود ۳۷۰۰ تن در اعتراضات دستگیر شدند. رشته توییت های صادقی طی ناآرامی ها منبع نادر اطلاعات از درون ایران بوده است.
 
محمود صادقی سه شنبه در توییتی نوشت: «طبق اعلام بستگان یکی از بازداشت شدگان که در زندان فوت کرد، او طی چند تماس با خانواده اش اظهار داشته مسولان او و دیگر بازداشتی ها را مجبور به خوردن قرص هایی می کردند که حالشان را بد می کرده...».
 
پنج شنبه سازمان زندان ها این ادعا را رد کرد.
 
این نماینده مجلس هویت زندانیان را فاش نکرد، ولی دست کم سه تن از آن هایی که در زندان مرده اند، شناسایی شدند.
 
سینا قنبری، ۲۳ ساله، در زندان اوین، مرد. مقام های مسول گفتند او خودکشی کرده بود.
 
سارو قهرمانی، ۲۴ ساله، یکی دیگر از زندانی هایی بود که یازده روز پس از ناپدید شدن در اعتراضات در شهر سنندج، جسدش به خانواده اش تحویل داده شد. رسانه های دولتی با نمایش ویدیویی از پدر سارو ادعا کردند او عضو گروه های اپوزیسیون کُرد بود. فعالان حقوق بشری می گویند پدر سارو را به این اعترافات مجبور کرده بودند.
 
محمود حیدری، ۲۲ ساله، دیگر زندانی بود که در بازداشتگاه پلیس در شهر اراک جان سپرد. مقامات گفتند او خودکشی کرده بود.
 
محمود صادقی و بیش از چهل نماینده مجلس در نامه ای خطاب به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، خواستار تحقیقاتی مستقل درباره این مرگ های مشکوک شده اند.

حمله توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردهای سوریه در عفرین.

حمله توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کردهای سوریه در عفرین

وزیر دفاع ترکیه می‌گوید که عملیات عفرین آغاز می‌شود و زمان و ساعت آن بخشی از نقشه ترکیه است. ارتش ترکیه علیه مواضع یگان‌های مدافع خلق در عفرین حمله توپخانه‌ای انجام داده است.

Türkei Panzer in der syrischen Grenze (picture alliance/dpa/Zumapress/AA)

روز جمعه (۱۹ ژانویه/ ۲۹ دی) ارتش ترکیه از شهرهای حصه و قیرق‌خان استان مرزی ختای به مواضع "یگان‌های مدافع خلق" گروه مسلح کردهای سوریه، در عفرین سوریه با توپخانه حمله کرد.

نورالدین جانیکلی،وزیر دفاع ترکیه ،در مصاحبه با شبکه خبری "آ. خبر"  اعلام کرد که طبق گفته اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، عملیات عفرین انجام خواهد گرفت. این مقام ترکیه حتی از ساعت عملیات عفرین صحبت کرد که بخشی از طرح عملیات است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پیش از آن هشدار داده بود که ارتش این کشور هر آن ممکن است به عفرین، منبج و شرق فرات حمله بکند. این مناطق تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق است که آمریکا از آن حمایت می‌کند. ترکیه یگان‌های مدافع خلق را "گروه تروریستی" وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند اما آمریکا از یگان‌های مدافع خلق در جنگ علیه داعش در سوریه حمایت کرد و این گروه را هم‌پیمان خود می‌داند.

اعزام کاروان نظامی ارتش ترکیه به مرز سوریه

اعزام کاروان نظامی ارتش ترکیه به مرز سوریه

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به ترکیه گفت که ترکیه یکی از متحدان مهم و ارزشمند ناتو است و هدف آمریکا از حضور در سوریه از بین بردن داعش است. او تاکید کرد که ترکیه باید فعالیت‌های خود را  روی داعش متمرکز کند.

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، در مصاحبه خود اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را "ارزیابی بیهوده‌ای" دانست. او تاکید کرد که "تمرکز بر داعش" دیگر موضوعیتی ندارد و رویکردی که بزرگترین خطر را داعش می‌داند و همه بر این اساس اقدام کنند دیگر برای ترکیه فاقد ارزش است.

خروج روسیه از عفرین

در ادامه تحولات پیرامون سوریه ارتشبد خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش، و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه،  با سرگئی شویگو، وزیر دفاع، و ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، در مسکو دیدار و درباره تحولات اخیر در سوریه و منطقه گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید: آمریکا: در مرز ترکیه و سوریه نیروی مرزی تشکیل نمی‌دهیم

روز جمعه (۱۹ ژانویه/ ۲۹ دی) خبرگزاری آناتولی ترکیه در یک خبری فوری گزارش داد که "نیروهای روسیه پیش از عملیات احتمالی ارتش ترکیه در عفرین در حال خروج از این منطقه هستند". این خبرگزاری ادامه می‌دهد که نظامیان روسیه به منطقه نبل و الزهرا که در کنترل رژیم بشار اسد، انتقال می‌یابند.

اعتراض کردهای سوریه به ادامه تهدیدات ترکیه

پیش از اعلام حمله ترکیه به عفرین، کردهای سوریه در چندین شهری که تحت تصرف خود دارند، علیه دولت ترکیه تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان شعار دادند که با سلاح در برابر حمله احتمالی ترکیه مقاومت خواهند کرد.

چند هزار نفر از کردهای خشمگین در جوادیه در استان حسکه در شمال شرقی سوریه تظاهرات کردند. خبرگزاری فرانسه تظاهرات مشابهی را از چند شهر کردنشین دیگر نیز گزارش داده است.

بیشتر بخوانید: هشدار آمریکا و ترکیه به یکدیگر: بازی با آتش در سوریه

تظاهرکنندگان علیه اردوغان و همچنین درباره عزم خود برای دفاع از عفرین شعار می‌دادند. به گزارش خبرگزاری‌ها روز پنجشنبه در عفرین نیز، با وجود باران سیل‌آسا، مردم زیادی در خیابان گرد آمده، علیه دولت ترکیه و دخالت احتمالی ارتش آن در شمال سوریه شعار دادند.

مالک ساختمان پلاسکو که بود؟

 
ساختمان هفده طبقه پلاسکو را نماد ورود تهران به عصر مدرن می‌دانند. ساختمانی که در در عرض دو سال ساخته شد و در سال ۱۳۴۱ افتتاح شد. این ساختمان ۴۲ متری اسکلت کاملا فلزی داشت و رستورانی در طبقه بالای آن بود و مردم می‌توانستند با رفتن به پشت بام آن تهران آن زمان را که چنین ساختمان بلندی نداشت کاملا زیر پای خود ببینند. ساختمانی که اکنون سوخته و فروریخته است.
 
این ساختمان ۲۹ هزار متر مربع مساحت داشت و معماری داخلی آن، هم در آن زمان و هم در حال حاضر، با دیگر ساختمان‌های مشابه تفاوت داشت. اولین ساختمان بلندمرتبه با سازه فلزی و دارای آسانسور بود و در طبقه زیرین آن حوض‌هایی بزرگ قرار داشت. گفته می‍شود حبیب القانیان ساختمان را چند ماه پیش از انقلاب فروخته بود اما صحت این موضوع را نمی‌توان صد در صد تایید کرد. سازه فلزی این ساختمان باعث شده بود که برخی برای آن عمر دویست ساله پیشبینی کنند اما این ساختمان بعد از پنجاه و چهار سال فروریخت. اینکه آتش سوزی چقدر به ساختار بنا آسیب زده و باعث فروریختن آن شده روشن نیست؛ اما این ساختمان، گویی کاملا مهندسی و برنامه‌ریزی شده، فقط در خود فروریخت، اگر چنین نشده بود و آوار آن بر ساختمان‌های مسکونی اطراف و بر سر سیل جمعیت کنجکاوی می‌ریخت که به طرف این منطقه‌ای تجاری و پرجمعیت روانه شده بود، معلوم نبود تلفات این حادثه به چند نفر می‌رسید.
 
پس از انقلاب ساختمان پلاسکو را بنیاد مستضعفان مصادره کرد و بتدریج ساختمان به مرکز تولید، توزیع و فروش پوشاک، هم عمده‌فروشی هم خرده‌فروشی، تبدیل شد.
 
در این ساختمان ۵۹۰ واحد تولیدی و فروشگاه پوشاک قرار داشت، طبقات پایین‌تر بیشتر خرده‌فروشی بود و طبقات بالاتر بیشتر تولیدی و عمده‌فروشی. این ساختمان عظیم لوله‌کشی گاز نداشت و در حالی‌که بعنوان تولیدی و فروشگاه پوشاک مملو از مواد قابل اشتعال بود، کارکنان فروشگاه معمولا از بخاری‌های برقی یا گازی یا امثال آن برای گرم کردن خود استفاده می‌کردند.
 
آرشیتکت این ساختمان نمادین دقیقا روشن نیست که چه کسی بوده است. مالک ساختمان را تقریبا تمام منابع حبیب‌ القانیان، رئیس سابق انجمن کلیمیان تهران و مالک شرکت پلاسکو، بزرگترین کارخانجات صنایع پلاستیک‌سازی ایران دانسته‌اند.
از چپ به راست: نجات‌الله، عطالله، صیون، حبیب، داود، جان و نصرالله. تاریخ عکس احتمالا ۱۳۳۰ شمسی است اما شرلی القانیان، برادرزاده حبیب القانیان، به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "القانیان‌ها هفت برادر بودند. دو نفر از آنها همیشه ساکن نیویورک بودند و پنج برادر ساکن تهران."
 
خانم القانیان گفت: "سه سال پیش از انقلاب، هر هفت برادر در بیشتر فعالیت‌های تجاری خانواده با هم شریک بودند البته هر کدام هم سرمایه‌گذاری شخصی خود را داشت. بنابراین ساختمان‌های پلاسکو و آلومینیوم، نخستین ساختمان‌های بلندمرتبه تهران، متعلق به هر هفت برادر بود. طبیعی است که بخصوص در سال‌های اول چهار برادر بزرگتر بیشتر تصمیم‌های تجاری را می‌گرفتند و در نتیجه سهم بیشتری از سه برادر جوانتر داشتند که هنوز مشغول تحصیل بودند."
 
به گفته شرلی القانیان، هفت برادر به ترتیب سن (از بزرگ به کوچک) عبارتند از:
 
    جان القانیان که همیشه در نیویورک زندگی کرد و در همان شهر درگذشت.
    داود القانیان (پدر شرلی) که در تهران زندگی می‌کرد و بعد از انقلاب به لندن نقل مکان کرد و در همین شهر درگذشت.
    نورالله القانیان که همیشه در نیویورک زندگی کرد و همانجا درگذشت.
    حبیب القانیان که در ایران زندگی می‌کرد و کمی بعد از انقلاب اعدام شد.
    نجات‌الله القانیان که در تهران زندگی می‌کرد و بعد از انقلاب به لس‌آنجلس نقل مکان کرد و در همانجا درگذشت.
    صیون القانیان که در تهران زندگی می‌کرد و بعد از انقلاب به لس‌آنجلس نقل مکان کرد و اکنون در همان شهر زندگی می‌کند.
    عطاالله القانیان که در تهران زندگی می‌کرد و بعد از انقلاب به لس‌آنجلس نقل مکان کرد و اکنون در همان شهر زندگی می‌کند.
 
ساختمان پلاسکو که بخشی از تاریخ و هویت شهر تهران بود و در منطقه‌ای واقع بود که خود شاهد رویدادهای تاریخی فراوانی بوده (چهارراه استامبول، خیابان جمهوری) دیگر وجود ندارد.
از چپ به راست: نورالله، نجات‌الله، صیون، عطاالله، جان، داود و حبیب (۱۳۵۲) برادران القانیان دو سال بعد از ساختمان پلاسکو، ساختمان آلومینیوم را ساختند که کم‌ارتفاع‌تر بود (۱۳ طبقه). این ساختمان کمی آنسوتر در نزدیکی پل حافظ قرار دارد و هم‌اکنون مرکز تجاری خرید فروش محصولات صوتی و تصویری است.
 
پس از انقلاب ایران، این ساختمان هم مصادره و به بنیاد مستضعفان واگذار شد. فروریختن ساختمان پلاسکو و اطلاعاتی که پس از آن درباره کاستی‌های ایمنی‌اش منتشر شد، شاید نیاز به رعایت بیشتر معیارهای ایمنی را درباره ساختمان آلومینیوم یادآوری کند که در همان دوره ساخته شده است.
 
کسی که نام پلاسکو بیش از همه با او عجین بود، یعنی حبیب القانیان مثل ساختمان پلاسکو فرجامی خوش نداشت. در حالی که گفته می‌شد او دو هفته پیش از پیروزی انقلاب به تهران برگشته بود چون فکر می‌کرد کسی با او کاری ندارد، در محاکمه‌ای "بیست دقیقه‌ای" به اعدام محکوم شد.
+10
رأی دهید
-0
0
 
0