ترامپ بشار اسد، روسیه و ایران را مسئول 'حمله شیمیایی' معرفی کرد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به "حمله شیمیایی" به شهر دوما، رئیس‌جمهوری سوریه و متحدان او، ایران و روسیه، را متهم کرده است و گفته بشار اسد "بهای گزافی" برای این حمله خواهد پرداخت.
 
آقای ترامپ نوشته: "بسیاری در یک حمله شیمیایی جنون‌آمیز در سوریه کشته شدند از جمله زنان و کودکان. این جنایات در منطقه‌ای اتفاق می‌افتد که ارتش سوریه آن را محاصره کرده و از جهان خارج به آن دسترسی وجود ندارد. رئیس‌جمهور پوتین، روسیه و ایران به خاطر حمایت از بشار اسد حیوان، مسئول هستند. بهای گزافی باید پرداخته شود."رئیس‌جمهور آمریکا خواستار آن شده که به نیروهای امدادی اجازه ورود به دوما داده شود.
 
او از رئیس‌جمهور پیشین آمریکا انتقاد کرده و گفته اگر باراک اوباما به هشدار خود درباره "عبور از خط قرمز" پایبند می‌ماند، اکنون بشار اسد به تاریخ پیوسته بود.
 
باراک اوباما حدود پنج سال پیش گفته بود که اگر نیروهای رئیس جمهوری سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان استفاده کنند، با واکنش نظامی آمریکا مواجه خواهند شد.
واکنش‌های جهانی به 'حمله شیمایی'
با روشن شدن ابعاد حمله دوما، موج محکوم کردن این حمله شیمیایی در جهان به تدریج گسترده‌تر می‌شود.
 
گفته می‌شود در این حمله به شهر دوما در غوطه شهری که همچنان در کنترل شورشیان سوریه است، دست‌کم ۷۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر مصدوم شده‌اند.
 
عکس‌ها و فیلم‌های دلخراشی از کودکانی منتشر شده که در مکان‌های سرپوشیده کنار اعضای خانواده‌شان روی زمین افتاده‌اند.
 
وزارت خارجه بریتانیا و آمریکا ضمن ابراز نگرانی از این اتفاق، خواستار تحقیقات فوری و همین‌طور واکنش جامعه جهانی شده‌اند.
 
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان هم این حمله را محکوم کرده است. ترکیه هم گفته در این زمینه به دولت سوریه مشکوک است.
نیروهای دولتی سوریه در تلاش هستند شورشیان را از دوما بیرون کنندخروج جیش‌الاسلام بعد از 'حمله شیمیایی'؟
شورشیان مخالف، دولت سوریه و متحد او روسیه را به حمله شیمیایی متهم می‌کنند در حالی که روسیه و سوریه این اتهام را بشدت رد کرده‌اند. هنوز هیچ منبع مستقلی صحت این ادعاها را تأیید نکرده است.
 
سانا، خبرگزاری دولتی سوریه، گروه جیش الاسلام را به جعل اخبار متهم کرده و گفته این گروه چون در آستانه شکست است، برای جلوگیری از پیشرفت ارتش سوریه چنین موضوعی را ساخته است.
 
تلویزیون دولتی سوریه به نقل از یک مقام این کشور از توافق دولت با شورشیان مخالفی که کنترل شهر دوما را در اختیار دارند، خبر داده است.
 
براساس این توافق، در صورتی که پیکارجویان جیش الاسلام تمام زندانیان خود را آزاد کنند، به آنها ظرف ۴۸ ساعت اجازه خروج از دوما و انتقال به شهر جرابلس در نزدیکی مرز ترکیه داده می‌شود.
یک امدادرسان در حال نگه داشتن گاز اکسیژن برای کودکی است که گفته می‌شود در حمله دیروز مسموم شده استدرباره 'حمله شیمیایی' چه می‌دانیم؟
این حمله را ابتدا مسئولان امداد و پزشکی و گروه‌های فعال حقوق بشری گزارش کردند.
 
بر اساس ادعای آنها، منبع مسمومیت یک بشکه بوده که از هلی‌کوپتر به پایین انداخته شده و حاوی گاز اعصاب سارین بوده است.
 
شماری از پزشکان گفته‌اند که مصدومان دچار تشنج شده و از دهانشان کف بیرون آمده است، علائمی که معمولا بعد از مسمومیت با سارین مشاهده می‌شود.
 
بر اساس گزارش این فعالان دست‌کم هفتاد نفر کشته شدند و صدها نفر دیگر هنوز حالت خفگی دارند. رائد صالح، رئیس گروه کلاه‌های سفید پیش‌تر تعداد کشته‌شدگان را ۱۵۰ نفر اعلام کرده بود اما بعد توییت خود را حذف کرد.
 
یک گروه امدادی نزدیک به شورشیان گفته بود که بیش از ۷۵ نفر خفه‌ شده‌اند و هزار نفر هم بر اثر گاز شیمیایی مصدوم هستند.
 
یک سازمان خیریه آمریکایی که با بیمارستان‌های سوریه همکاری دارد، به نقل از مقام‌های پزشکی در حومه دمشق کشته شدن ۷۰ نفر را تأیید کرده است.
در حمله شیمیایی خان شیخون هشتاد نفر کشته شدندآیا ارتش سوریه هیچ گاه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است؟
اوت ۲۰۱۳، موشک‌های حامل گاز سارین به سوی منطقه تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی شلیک شد که در اثر آن صدها نفر کشته شدند.
 
گروه تحقیق سازمان ملل استفاده از گاز سرین را تأیید کرد اما نگفت که کدام طرف از این سلاح شیمیایی استفاده کرده است. کشورهای غربی سوریه را متهم کردند و گفتند فقط دولت این کشور است که توان استفاده از سلاح شیمیایی را داشته است.
 
آوریل ۲۰۱۷، درست یک سال قبل از حمله ادعایی دیروز، ۸۰ نفر بر اثر حمله با گاز سارین در خان شیخون کشته شدند. اما این بار گروه مشترک سازمان ملل و سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، دولت سوریه را مسئول آن حمله دانستند.
 
اوایل سال ۲۰۱۸ هم امدادرسانان و دولت آمریکا نیروهای سوریه را به بمباران شیمیایی یک منطقه تحت کنترل شورشیان متهم کردند.
 
کمیته مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مشغول تحقیق درباره حمله ادعایی اخیر هستند. این کمیته در گذشته دست‌کم سه بار در طول هفت سال جنگ داخلی دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرده است.
 
دولت سوریه همه این گزارش‌ها را تکذیب کرده و گفته تمام ذخیره سلاح‌های شیمیای خود را معدوم کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.