رئیس بسیج ایران: وارد عرصه دیپلماسی ورزش نشوید، این عرصه صاحب دارد

 غلامحسین غیب‌پرور می‌گوید «آرمان، راهبرد، استراتژی» جمهوری اسلامی «محو رژیم» اسرائیل است.رئیس سازمان بسیج ایران می‌گوید «آرمان، راهبرد و استراتژی» جمهوری اسلامی ایران «محو» اسرائیل است و رویارو نشدن ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی را «اصل غیرقابل تغییر» خواند
 
غلامحسین غیب‌پرور از دست‌اندرکاران تیم‌های ورزشی ایران خواسته است که «وارد عرصه دیپلماسی ورزش نشوند».
 
وی روز دوشنبه ۲۸ اسفند در مصاحبه با خبرگزاری مهر، گفته‌های رئیس و دیگر مقامات فدراسیون کشتی را «حرف‌های ناصواب و بدی» خواند که «نباید گفته شود».
 
آقای غیب‌پرور تاکید کرد که «آرمان، راهبرد، استراتژی» جمهوری اسلامی «محو رژیم» اسرائیل است.
 
رئیس سازمان بسیج گفت که «مدال‌آوری به قیمت کوتاه آمدن از آرمان‌ها به هیچ‌وجه قابل قبول نیست».
 
وی اضافه کرد: «به دوستان‌مان توصیه می‌کنیم وارد عرصه دیپلماسی ورزش نشوند. این عرصه صاحب دارد و حفظ ارزش های انقلاب تابع یک اصول کلی مشخص و غیرقابل تغییر است».
 
آقای غیب‌پرور پیش از این نیز از استعفای رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی و گفته‌های او درباره رویارویی ورزشکاران ایرانی و اسرائیلی انتقاد کرده بود.
 
موضوع رویایی ورزشکاران دو کشور پس از محرومیت علیرضا کریمی و استعفای رسول خادم در اعتراض به «سیاست پنهانکاری»، وارد مرحله حادی شده است.
 
فدراسیون جهانی کشتی به تازگی علیرضا کریمی را به دلیل باخت اجباری برای رو در رو نشدن با حریف اسرائیلی شش ماه تعلیق، و مربی او را به دو سال محرومیت از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محکوم کرده است.
 
رئیس اتحادیه جهانی کشتی نیز هشدار داده که جریمه علیرضا کریمی و مربی‌اش سبک بوده، اما تکرار این اقدام، عواقب سنگینی برای ورزش ایران خواهد داشت.
 
در همین حال حمید بنی‌تمیم، نایب رییس فدراسیون کشتی، روز ۲۴ اسفند گفته بود که اتحادیه جهانی کشتی در نامه‌ای اعلام کرده که «به صورت دقیق اخبار کشتی ایران را پیگیری می‌کند» و از مقام‌های ورزش جمهوری اسلامی خواسته است که دلیل استعفای رسول خادم به فدراسیون جهانی اعلام شود.
 
رسول خادم ضمن استعفا از سمت خود در مصاحبه‌هایی مقامات جمهوری اسلامی را به «بی‌تفاوتی نسبت به جایگاه قهرمانان ملی» و دروغگویی متهم کرده است.
 
وی تاکید کرده است: «اگر سیاست کشور بر به رسمیت نشناختن اسرائیل و عدم مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی است، پس پنهانی به حریف قبلی باختن و برای تهیه گواهی بیماری، به درمانگاه‌ها و پزشکان خارج از کشور مراجعه کردن، چه معنایی دارد؟»
 
در همین حال پس از استعفای آقای خادم شماری از چهره‌های کشتی ایران در نامه‌ای سرگشاده، از رهبر جمهوری اسلامی خواستند برای حل مشکلات ناشی از خودداری ورزشکاران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران اسراییلی در میادین بین‌المللی وارد عمل شود.
 
مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان ایران روز ۲۶ اسفند گفته بود که این وزارتخانه درباره رقابت ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی تصمیم‌گیرنده نیست و نهادهای «بالادستی» مانند شورای عالی امنیت ملی در این باره تصمیم می‌گیرند.
 
برخی از چهره‌های سیاسی عدم رویارویی ورزشکاران ایران و اسراییل را اقدامی بی‌فایده خوانده‌اند.
 
از جمله طیبه سیاوشی نماینده مجلس، در توئیتر خود نوشته است: «اگر چه هدف این باخت‌ها، به رسمیت نشناختن اسرائیل است، اما به گفته ورزشکاران به دلیل پنهانکاری، جامعه جهانی در بیشتر مواقع متوجه دلیل این کار نمی‌شود. ضمن آنکه بُرد فرهنگی مدنظر را آن طور که باید و شاید در داخل کشور ندارد».
 
جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۲ از مواجهه ورزشکاران ایرانی با همتایان اسرائیلی خود جلوگیری می‌کند اما قانونی در این زمینه وجود ندارد.

حقوق دختر نایب رئیس اصلاح‌طلب مجلس چقدر است؟

نماینده مردم تبریز در مجلس در جواب به این سوال که مباحثی مطرح می‌شود که یکی از نزدیکان شما از طرف آقای ربیعی در جایی مشعول به کار شده لذا آقای پزشکیان مانع استیضاح وزیر کار بود، گفت:زندگی بنده بسیار شفاف و وضعیت فرزندان بنده هم مشخص است.در رسانه‌ها درباره دختر بنده مسائلی را به اشتباه مطرح کرده‌بودند.دختر بنده فوق لیسانس پتروشیمی از دانشگاه شریف گرفته است و در شرکت جم مشغول به فعالیت است و حقوقش ماهانه ۴ میلیون تومان است و تمامی این مسائل هم ربطی به موضوع استیضاح وزیر ندارد که من بخواهم به خاطر آن جلوی استیضاح را بگیرم.
 
به گزارش تسنیم، پزشکیان گفت: اینکه افرادی این گونه مسائل را مطرح می‌کنند نشان دهنده‌ این است که این افراد صداقت، سلامت و ایمان ندارند برای اینکه صداقت حکم می‌کند که افراد دروغ نگویند و اطلاعات نادرست منتشر نکنند.

عربستان یک کارگر مهاجر اندونزیایی را به جرم قتل گردن زد

تخمین زده می‌شود ۹ میلیون کارگر مهاجر درعربستان است اندونزی می‌گوید مقامات سعودی یک کارگر مهاجر را به دلیل قتل کارفرمایش در ۱۸ سال پیش گردن زدند.
 
زاینی میسیرن به‌عنوان کارگر، در عربستان راننده بود.
 
وزرات خارجه اندونزی گفت به‌رغم اینکه جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی، چندین بار درخواست ببخشش برای او کرده بود اما اعدام زاینی میسیرن روز شنبه (۱۹ مارس) مکه انجام شد.
 
آقای زاینی در سال ۲۰۰۴ دستگیر شد و چهار سال بعد به مرگ محکوم شد.
 
یک سازمان حقوق بشری گفت این کارگر تبعه اندونزی در جریان محاکمه‌اش هیچ مشاوره حقوقی دریافت نکرد.
 
به گفته سازمان "میگرانت کر" که در امور مربوط به کارگران مهاجر اندونزی فعال است، آقای زاینی تنها از یک مترجم برخوردار بود.
 
این سازمان مدعی است مترجم آقای زاینی در اجبار کردن او به اعتراف به قتل نقش داشته است.
 
این سازمان طی بیانیه‌ای گفت: "عربستان سعودی نه کنسولگری اندونزی در جده و نه وزارت خارجه را در جریان اعدام قرار نداده است."
 
قبلا درخواست بررسی مجدد پرونده آقای زاینی از مقامات قضایی سعودی تقاضا شده بود.
 
پیش از این، عربستان کارگران مهاجرین را محکوم به اعدام و گردن‌زنی کرده بود.
 
یک مهاجر اندونزی در سال ۱۹۹۹ به دلیل حمله با چاقو به کارفرمای خود و کشتنش در دادگاه محکوم شده بود.
 
در حالیکه طبق برخی گروه‌های حقوق بشری، او برای دفاع از خود دست به قتل زده و شاید دچار بیماری روانی نیز بوده است.
 
وزارت امور خارجه اندونزی گفته است مقام‌های سفارت اندونزی و خانواده این زن پس از اعدام، از این امر باخبر شده‌اند.
 
عربستان یکی از بزرگ‌ترین اجرا کنندگان حکم اعدام در جهان محسوب می‌شود.
 
این در حالیست که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به عنوان چهره اصلاحات در این کشور معروف شده است. اخیرا او آزادی‌های بیشتری برای زنان سعودی قائل شده است مانند اجازه رانندگی به زنان و شرکت آنها در استودیوم‌ها همچنین او تلاش کرده است اصلاحاتی در ساختار نظامی و اقتصادی عربستان ایجا کند.
 
او در مصاحبه با روزنامه گاردین، چاپ لندن، گفته بود در صدد است "اعتدال اسلامی" را به کشور بازگرداند و از جامعه جهانی خواسته تا در "ایجاد جامعه‌ باز، در تواناسازی شهروندان و جلب سرمایه‌گذاری خارجی" به عربستان کمک کند.

شاهزاده سعودی ناپدید شد

ایرنا نوشت: ‘ترکی بن عبدالله’ شاهزاده سعودی پس از بازداشت به دستور ولیعهد عربستان به اتهام فساد مالی، ناپدید شده است.
 
دستگاه های امنیتی عربستان، ترکی بن عبدالله برادر زاده شاه عربستان را به اتهام فساد مالی و اداری در پروژه مترو ریاض که وی هنگامی که امیر ریاض بوده است برآن نظارت داشته بازداشت کردند.
 
برخی فعالان رسانه ای، دلیل ادامه بازداشت ترکی را وجود اموال وی در خارج و دسترسی نداشتن نهادهای امنیتی عربستان به آن می دانند.
 
‘قحطانی’ مشاور و رئیس دفتر ترکی بن عبدالله نیز از بازداشت شدگان اخیر بود براثر شکنجه شدید در زندان درگذشته و مخفیانه به خاک سپرده شد.
 
صاحب صفحه ‘العهد الجدید’ در تویتر که به افشاگری درباره آل سعودی می پردازد در این باره نوشت: قحطانی رئیس دفتر ترکی بن عبدالله برغم اینکه اموالی برای مصادره نداشت ولی به دلیل اطلاع از اموال و فعالیت های تجاری ترکی به شدت شکنجه و بدون اینکه اسرار این اموال را فاش کند کشته شد.
 
دستگاه های امنیتی عربستان، ترکی را به زندان حایر و سپس به مکان نامعلومی منتقل کرده اند و احتمال می رود که وی به یکی از بازداشتگاه های امنیتی وابسته به محمد بن سلمان ولیعهد این کشور منتقل شده باشد.
 
صاحب صفحه العهد الجدید در اوایل ماه مارس از دشمنی و کینه محمد بن سلمان نسبت به عموزاده های خود بویژه فرزندان عبد الله پادشاه پیشین عربستان پرده برداشت و اعلام کرد که هیچ کس از بازداشتگاه و محل نگهداری ترکی خبر ندارد و کسی جرات جست و جوی درباره وی را ندارد.
 
ترکی بن عبدالله در سال ۱۹۷۲ میلادی در شهر ریاض به دنیا آمد و در مدارس آن تحصیل کرد و سپس به نیروهای هوایی این کشور پیوست و به خاطر جایگاه پدرش در مناصب حکومتی و گارد ملی تا درجه سرهنگی بالا رفت.
 
محمد بن سلمان در اواخر سال گذشته میلادی، موجی از این بازداشت ها را در میان شاهزادگان وبازرگانان این کشور به نام مبارزه با فساد به راه انداخت که به گفته تحلیلگران، این سطح از دستگیری‌ها که در تاریخ مدرن عربستان سعودی بی‌سابقه است در حقیقت برای تحکیم پایه‌های قدرت ولیعهد جوان این کشور انجام شده است.
 
اگرچه این بازداشت ها به نام مبارزه با فساد انجام شده اما بیشتر وسیله‌ای برای حذف مخالفان و رقبای سیاسی بوده است تا به این ترتیب شرایط برای پادشاهی ولیعهد در آینده آماده شود؛ به این ترتیب قدرت ولیعهد که همزمان سمت وزیر دفاع را نیز دارد، برای کنترل نهادهای امنیتی و اقتصادی که تاکنون توسط شاخه قدرتمند دیگری از خانواده سلطنتی اداره می‌شد، افزایش می‌یابد.
 
این دستگیری‌ها تنها دو ماه پس از آن اتفاق افتاد که پادشاه عربستان شاهزاده محمد بن نایف، وزیر کشور پیشین، برادرزاده و ولیعهد خود را عزل و پسر ۳۲ ساله‌اش را جانشین خود معرفی کرد.

فرانسه خواستار تحریم برنامه موشکی ایران شد

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه، از اتحادیه اروپا خواسته است تحریم های جدیدی را بر برنامه موشک های بالستیک ایران اعمال کند.
 
او در خلال نگرانی اتحادیه اروپا از خروج احتمالی دولت آمریکا از توافق اتمی ایران و قدرت ها (برجام) اظهار نظر می کند.
 
باب کورکر، سناتور جمهوری خواه که رییس کمیته روابط خارجی است، یکشنبه گفت که انتظار دارد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در ماه مه از برجام خارج شود.
 
خبرگزاری رویترز روز ۱۶ مارس گزارش داده بود که بنا به سندی محرمانه آلمان، بریتانیا و فرانسه پیشنهاد کرده اند که اتحادیه اروپا برای فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در سوریه تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کند. بنابه آن گزارش هدف قدرت‌های اروپایی از تحریم‌های تازه این است که آمریکا را مجاب کنند تا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.
 
آقای لو دریان دوشنبه گفت: "ما مصمم هستیم از حفظ توافق وین (برجام) اطمینان حاصل کنیم اما نباید مسئولیت ایران در گسترش موشک های بالستیک و نقش سوال برانگیز آن (در خاورمیانه) را نادیده بگیریم."
 
ژان ایو لودریان اوایل ماه مارس به تهران سفر کرد اما اظهاراتش نشان داد نتوانسته ایران را به توقف برنامه موشکی قانع کند.
 
فرانسه می گوید که برنامه ایران شامل موشک‌هایی است که برد آنها "هزاران کیلومتر" است و این برنامه‌ "با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد سازگار نیست و از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش فراتر می‌رود."
 
رییس جمهور آمریکا تقریبا دو ماه پیش هشدار داد که قصد دارد "کاستی های فاحش برجام را اصلاح کند" و اگر این نقایص برطرف نشود از برجام خارج خواهد شد.
 
او رفع تحریم‌های ایران را در ماه ژانویه برای یک دوره دیگر تمدید کرد اما همان موقع اعلام کرد این "آخرین بار" است که این اتفاق می‌افتد؛ مگر آنکه شرایط مورد نظر او درباره برجام و برنامه موشکی برآورده شود.
 
۲۲ اردیبهشت یا ۱۲ ماه مه موعد تمدید رفع تحریم‌های ایران است
سایر تحولات دوشنبه:
  •     فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا تمایلی به تغییر برجام ندارد. او گفت "این برای ما یک مساله امنیتی است، برای اروپا و برای باقی جهان" و افزود که "اگر برجام مختل شود باعث تهدیدهای تازه امنیتی و نگرانی در منطقه خواهد شد."
  •     عادل جبیر وزیر خارجه عربستان در سفر به واشنگتن برجام را "توافقی ناقص" خواند.