مدیرعامل آتش‌نشانی تهران: ۲۴۳ ساختمان ناایمن مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در سالروز آتش‌سوزی پلاسکو که به فروریختن این ساختمان انجامید، از وجود ۲۴۳ ساختمان «ناایمنِ» مشابه پلاسکو در پایتخت ایران خبر داد.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی داوری دولت‌آبادی روز شنبه ۳۰ دی، گفت که در ساختمان پلاسکو «حتی یک مورد تمهیدات ایمنی مشاهده نمی‌شد» و «حتی یک راه پله ایمن برای خروج درست نشده بود».
 
به گفته آقای دولت‌آبادی ۲۴۳ ساختمان شرایطی مانند پلاسکو دارند که تاکنون هفت ساختمان پلمب شده‌اند.
 
او بدون اشاره به تعداد اعلام کرد که مالکان «برخی ساختمان‌ها» نظیر ساختمان آلومینیم، داوطلبانه برای رفع مشکلات ایمنی به آتش‌نشانی مراجعه کرده‌اند.
 
ساختمان مشهور پلاسکوی تهران که مرکز عمده‌‌فروشی پوشاک بود، روز ۳۰ دی ۹۵ دچار آتش‌سوزی شد و پس از چند ساعت در برابر چشمان حیرت‌زده مردم و دوربین‌های خبرنگاران فروریخت.
 
در جریان این حادثه ۱۶ آتش‌نشان و شش شهروند کشته شدند.
 
پس از این حادثه مقام‌های نهادهای مختلف درباره وجود ساختمان‌های غیرایمن در برابر آتش‌سوزی هشدار دادند، هر چند چندین آمار متفاوت در این باره بیان نشده است.
 
از جمله در جدیدترین اظهارات، مهدی قدیری معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، روز ۲۵ دی، اعلام کرد که بر اساس این شاخص‌های این سازمان هفت هزار و ۳۰۰ ساختمان غیرمسکونی «نا ایمن» در تهران وجود دارد. از اظهارات این مقام آتش‌نشانی تهران بر می‌آید که از هر شش ساختمان «نا ایمن» یکی متعلق به شهرداری تهران است.
 
به گفته آقای قدیری، سازمان آتش‌نشانی تهران ساختمان‌های «پر خطر و میان‌خطر» را بر اساس ۲۴ شاخص ارزیابی کرده که جمعیت، ‌طبقات، راه‌های خروج و فرار، و سیستم اعلام و اطفای حریق از جمله آنهاست.
 
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۹۵ نیز پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، اعلام کرده بود: «۲۵۶ برج در تهران وجود دارند که هیچگونه اطلاعاتی از آنها در شهرداری تهران موجود نیست و اگر در یکی از آنها بنا به هر دلیلی، اتفاقی همچون حادثه پلاسکو رخ دهد، به فاجعه‌ای در شهر تهران مبدل خواهد شد».
 
۱۰ روز بعد اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران، از وجود چهار هزار و ۹۰۰ ساختمان پرخطر در پایتخت خبر داد. آقای شاکری همچنین گفته بود که بعد از حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، دادستانی تهران، شهرداران مناطق و سازمان آتش‌نشانی ساختمان‌های پرخطر را تعیین کردند.
 
براساس مطالعات سازمان آتش‌نشانی که طرح رتبه‌بندی ساختمان‌های تهران را بر اساس درجه ایمنی و میزان مقاومت آنها در برابر حوادث طبیعی انجام داده، در سال گذشته تنها ۱۲۰ ساختمان امن در پایتخت وجود داشت.
 
از این تعداد ساختمان فقط دو ساختمان حائز درجه ۱ شده‌اند و مابقی به لحاظ میزان ایمنی در درجه‌های دو و سه قرار دارند، و هیچکدام از این ساختمان نیز درجه ممتاز نگرفته‌اند.
 
اغلب ساختمان‌های ناامن که از ۱۰۰ نمره کیفی، کمتر از ۵۰ نمره را دریافت کرده‌اند، شامل برج‌های مسکونی، ساختمان‌های بیش از چهار طبقه، می‌شوند که برخلاف ساختمان‌های کوتاه مرتبه، از حساسیت بالایی در مواجهه با حوادث طبیعی برخوردارند، اما امکانات اولیه مقابله با حوادث در این ساختمان‌ها به چشم نمی‌خورد.
 
پس از حادثه پلاسکو همچنین گزارشهایی درباره کمبود امکانات آتش نشانی منتشر شد و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و کارشناسان اعلام کردند که نردبان آتش‌نشانی تنها تا طبقه ۱۱ ساختمان پلاسکو ارتفاع داشته و پاشیدن آب از فاصله دور باعث شده آتش خاموش نشده و تنها ساختمان سنگین شود.
 
اعضای «هیئت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» نیز که توسط رئیس جمهور تعین شده بودند در گزارش خود اعلام کردند که دستور تخلیه ساختمان «دیرهنگام» و «پس از ریزش» صادر شده است.
 
این هیئت بنیاد مستضعفان،‌ شهرداری تهران، وزارت تعاون، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شورای ساختمان پلاسکو، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران و راهنمایی و رانندگی را به «کوتاهی» در انجام وظایف خود متهم کرد.
 
در اظهارات اعضای هیئت ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو «وجود بار حریق بسیار زیاد در ساختمان به علت مقادیر زیاد پارچه»، «نبود پلکان اضطراری و وجود اشکال در پلکان»، «نبود هرگونه فضابندی و جداسازی مقاوم در برابر آتش»، «مشکلات فنی لوله‌های قائم آتش‌نشانی و عدم تعمیر و نگهداری صحیح از آنها در دوران بهره‌برداری» و «وجود موانع زیاد برای فعالیت آتش‌نشانان» از جمله دلایل گسترش سریع آتش در ساختمان پلاسکو اعلام شده است.
 
مالک ساختمان پلاسکو، بنیاد مستضعفان از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.