اصرار قوه قضائیه و صداوسیما بر "خودکشی" سیدامامی.

معاون قوه قضائیه علت مرگ کاووس سیدامامی را "خودکشی" عنوان کرده است. او می‌گوید پزشک قانونی هم نظر داده است. این در حالی است که وکیل مدافع خانواده سیدامامی از انتظار برای اعلام نظر پزشک قانونی خبر می‌دهد.

Iran Justiz Mhoseni Ejei (FARARU)

از نگاه افکار عمومی و خانواده کاووس سیدامامی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران هنوز نتوانسته به ابهامات در مورد علل مرگ این استاد دانشگاه و فعال محیط زیست پاسخ قانع‌کننده‌ای به افکار عمومی بدهد و همچنان علت مرگ سیدامامی را "خودکشی" عنوان می‌کند. تازه‌ترین اظهارات سخنگوی قوه قضائیه هم در همین راستا تلقی می‌شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه روز پنجشنبه (۱۵ فوریه/ ۲۴ بهمن)  مسیر سریع تحقیق قضایی در اثبات "خودکشی" آقای سیدامامی  را این گونه تشریح کرد: «پس از خودکشی از همان ابتدا بازپرس مخصوص قتل از تمام محیط‌هایی که باید، بازدید کرد و اقدامات خود را انجام داد و پزشک قانونی نیز نظر خود را اعلام کرد.» این در حالی است که به گفته وکیل خانواده سیدامامی پزشک قانونی هنوز علت مرگ را در گزارش معاینه جسد اعلام نکرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسنی اژه‌ای با اشاره به این‌که «برخی از نمایندگان مجلس که نیاز بود این فیلم را ببینند، دیدند و صحبت‌هایی در این زمینه شد».

او مجداد بر اقدام "خودکشی" آقای سیدامامی تأکید کرده و می‌گوید که حالا صرفا باید به دنبال انگیزه خودکشی بود: «تا این لحظه تحقیقات بدست آمده، نشان می‌دهد که قطعا خودکشی صورت گرفته است اما این‌که انگیزه چه بوده است، آیا از لورفتن اطلاعات و یا... است، هنوز تحقیقات ادامه دارد. باید پیرامون این قضیه دقت و تحلیل بیشتری شود اما ظواهر نشان می‌دهد که خودکشی صورت گرفته است.»

اژه‌ای می‌افزاید: «فردی همانند آقای سید امامی که یک استاد دانشگاه است، شاید برایش بسیار سنگین بوده است اما این‌که انگیزه‌اش از قتل تنها خودش بوده است یا تشکیلات، یا این‌که نفرات بعدی لو نروند، مواردی است که باید مورد اهتمام بیشتری قرار گیرد.»

بیشتر بخوانید: فرزند کاووس سیدامامی: دانستن دلیل مرگ پدرم حق ماست

کاووس سیدامامی

کاووس سیدامامی

بر اساس این اظهارات، برای قوه قضائیه جمهوری اسلامی اثبات شده هم علت مرگ "خودکشی" بوده است و هم انگیزه این "خودکشی" همان موارد اتهاماتی بوده که دادستان و سازمان اطلاعات سپاه به آقای سیدامامی وارد کرده بودند.

برخی از نمایندگان مجلس اما می‌پرسند که  سیدامامی چرا باید در شرایطی قرار گیرد که احتمالا باید دست به خودکشی بزند. از سوی دیگر قوه قضائیه که بر سازمان زندان‌ها نظارت دارد، باید پاسخگوی این مرگ آقای سیدامامی باشد، زیرا مسئولیت جان زندانی برعهده زندانبان یا همان قوه قضائیه است. به‌ویژه که شمار ادعای "خودکشی" در زندان‌های جمهوری اسلامی رو به افزایش است و قوه قضائیه حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیست.

بیشتر بخوانید: تشکیل کمیته‌ ویژه برای پی‌گیری "حوادث ناخوشایند" در زندان‌ها

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه مصاحبه خود، فضای حاکم بر ایران را "آرام" توصیف می‌کند که دشمن می‌خواهد آن را در فضای مجازی "ملتهب" کند: «برخی از روی غفلت این کار را انجام می‌دهند و انگیزه سوء ندارند اما دشمن معمولا سعی می‌کند برای ملتهب کردن فضای آرام ایران از هر سوژه‌ای استفاده کند.»

"پزشکی قانونی هنوز نظر نداده است"

پیام درفشان، وکیل‌مدافع پرونده سیدامامی روز پنجشنبه ۱۶ بهمن در گفت‌وگو با ایسنا برخلاف ادعای معاون اول قوه قضائیه می‌گوید: «علت مرگ را باید پزشکی قانونی در گزارش معاینه جسد اعلام کند که فعلاً این کار انجام نشده و با توجه به این‌که نمونه‌برداری و کالبدشکافی صورت گرفته ولی هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است. این پرونده خام است و با توجه به این‌که ایشان ۱۹ بهمن‌ماه فوت کرده و چند روز بیشتر از فوت ایشان نمی‌گذرد، در درجه اول باید گزارش معاینه جسد حاضر شده و بر اساس آن علت فوت مشخص شود.»

قوه قضائیه لیست وکلا را معرفی نمی‌کند

وکیل‌مدافع پرونده سیدامامی تصریح کرد: «موضوع خیلی مهم این است که بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، در جرایم امنیتی فقط وکلایی می‌توانند ورود کنند که نام آن‌ها در فهرستی باشد که ریاست قوه قضائیه عنوان کرده است. این فهرست هیچ وقت اعلام نشده و با مراجعه وکلا به شعب دادگاه و اعلام وکالت‌شان، مدام گفته می‌شود که اسم شما در این لیست موجود نیست که این مسأله باعث می‌شود که وکیل نتواند به پرونده ورود کند و از همان ابتدا با موکل‌اش ملاقات داشته باشد.»

پیام درفشان می‌افزاید، اگر این موانع ایجاد نمی‌شد وکیل می‌توانست در مورد مرحوم سیدامامی هم اعلام وکالت کرده و با او دیدار داشته و ملاقات کند و به او آرامش و دلگرمی بدهد که هیچ وقت این اتفاق تلخ رخ ندهد.

بیشتر بخوانید: مشاهده ویدئوی "خودکشی" سیدامامی در زندان و "پنهانکاری حکومتی"

"صدا و سیما شبانه‌روز روی اعصاب مردم راه می‌رود"

احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس که با نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه دیدار داشته است با انتقاد نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیمای جمهوری اسلامی در باره مرگ کاووس سیدامامی، می‌گوید: «علی‌الاصول دادستان به وظیفه خود عمل کرده و گفته حال چه این فرد خودکشی کرده یا به مرگ طبیعی دچار شده، مرتکب این موارد اتهامی شده است اما قطعاً این قاضی است که مسئولیت تصمیم‌گیری نهایی را برعهده دارد و در این شرایط، صداوسیما حق ندارد شبانه‌روز با زیرنویس روی اعصاب مردم راه برود.»

پرسش نماینده مجلس در مورد تعدد خودکشی‌ها در زندان

به گزارش خبرآنلاین، این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین به موارد مشابه خودکشی‌های اخیر در زندان‌ها اشاره کرده و گفته است: «سوال است چرا از دی‌ماه تا اکنون شاهد مواردی در زندان‌ها هستیم که منجر به خودکشی زندانیان می‌شود. البته ما هنوز نمی‌توانیم خودکشی یا نحوه دیگر درگذشت این افراد را تایید کنیم اما به هر حال افکار عمومی نگران است که چرا شاهد چنین مسائلی هستیم.»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.