ترکیه اتهام «استفاده از گاز سمی» در حمله به روستایی در عفرین را رد کرد


پس از آنکه رسانه‌ها به نقل از نیروهای کرد سوریه و دیده‌بان حقوق بشر سوریه از «استفاده ترکیه از گاز سمی» در حمله به روستایی در شمال عفرین خبر دادند، یک مقام دیپلماتیک ترکیه این اتهام را تکذیب کرد.
 
خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۸ بهمن، اظهارات یک مقام دیپلماتیک ترکیه را بازتاب داد که در آن تأکید شده ترکیه هیچ گاه در عملیات‌های خود در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.
 
این مقام ترکیه که به نام او اشاره نشده، افزوده است که: «این‌ها اتهامات بی‌پایه‌ای هستند. ترکیه هیچ گاه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است. ما در عملیات شاخه زیتون بیشترین مراقبت ممکن را از غیرنظامیان می‌کنیم.»
 
«شاخه زیتون» عنوان عملیات نظامی است که ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه و یگان‌های مدافع خلق پیش می‌برد. در این عملیات ترکیه از زمین و هوا به منطقه عفرین در شمال غرب سوریه یورش برده است.
 
پزشکان مستقر در عفرین سوریه و برخی رسانه‌های دولتی این کشور گفته‌اند که شش شهروند غیرنظامی در منطقه عفرین که تحت تسلط کردهاست در پی حمله نیروهای ترکیه دچار مشکلات تنفسی شده‌اند که نشان‌دهنده استفاده ترک‌ها از گاز سمی است.
 
در این زمینه آسوشیتدپرس به نقل از جیوان محمد یکی از پزشکان بیمارستان اصلی عفرین نوشت که در این بیمارستان شش نفر که دچار مسمومیت تنفسی شده بودند تحت درمان گرفته‌اند. به گفته او، این شهروندان جمعه شب در پی حمله نیروهای ترکیه به روستای ارندی عفرین دچار این شرایط شده‌اند.
 
نوری قنبر یکی دیگر از پزشکان این بیمارستان نیز گفت که قربانیان دچار تنگی نفس و مشکلات پوستی شده‌اند و حالت تهوع دارند. همچنین یکی از نیروهای امدادی هم به آسوشیتدپرس گفته که متوجه شده مردمک چشم‌های یکی از قربانیان به طور نامعمول بزرگ شده است.
 
آسوشیتدپرس در ادامه به گزارش‌های خبرگزاری دولتی سانا و گروه ناظر حقوق بشر در سوریه اشاره می‌کند که آنها هم اظهارات پزشکان مستقر در عفرین را بازتاب داده‌اند.
 
خبرگزاری سانا روز شنبه گزارش داده که نیروهای ترکیه روستایی در عفرین را با بمب‌هایی که حامل مواد شیمیایی بودند، هدف حمله قرار داده‌اند و در پی این حمله شش نفر دچار تنگی نفس شده‌اند.
 
آنکارا یگان‌های مدافع خلق در سوریه را گروهی تروریستی می‌داند و تأکید کرده است که مرزها خود را از وجود «تروریست‌ها» پاک خواهد کرد. این کشور از آنجا که آمریکا در نبرد علیه داعش از یگان‌های مدافع خلق حمایت می‌کند، با واشینگتن دچار اختلاف است.
 
روز شنبه بنعلی یلدریم نخست وزیر ترکیه که در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده است عنوان کرد که عملیات ارتش این کشور در شمال سوریه تنها بر ضد گروه‌های «تروریستی» است و بس.
 
در همین روز خبرگزاری آلمان گزارش داد که حکومت سوریه و شبه‌نظامیان کرد جهت مقابله با تهاجم ترکیه به عفرین به توافقی دست یافته‌اند.
 
این گزارش که به نقل از منابع دولتی سوریه نوشته شده است می‌گوید که طبق توافق یادشده نیروهای حامی بشار اسد جهت حمایت از یگان‌های مدافع خلق در نبرد با ارتش ترکیه وارد عفرین خواهند شد.
 
این منبع که نامش در گزارش عنوان نشده است اضافه کرده که انتظار می‌رود نیروهای حامی بشار اسد همین امروز وارد عفرین شوند.
 
کردهای سوریه حدود دو سال قبل از طرح خود برای برقراری یک نظام فدرال در مناطق تحت تسلط خود در شمال این کشور سخن گفتند. دمشق اما این امر را غیرقانونی اعلام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.