روحانی راه‌آهن تهران-کرمانشاه را افتتاح کرد

 با وجود گذشت نزدیک به ۱۰۰ سال از رسیدن قطار به ایران، هنوز حدود ۱۰ استان ایران فاقد شبکه ریلی هستند.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در آستانه سال جدید خورشیدی، راه‌آهن تهران-کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر را افتتاح کرد.
آقای روحانی روز سه‌شنبه با حضور در ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه، ضمن افتتاح این پروژه، دستور حرکت اولین قطار مسافربری از کرمانشاه به شهر مشهد را صادر کرد.
 
با بهره‌برداری از این پروژه راه‌آهن به طول ۱۱۰ کیلومتر، امکان اتصال شهر کرمانشاه به شبکه ریلی ایران فراهم شد.
 
طرح راه‌آهن غرب ایران به طول ۶۰۵ کیلومتر قرار است از ایستگاه سمنگان شروع و ضمن عبور از شهرهای ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و قصر شیرین به شهر خسروی واقع در مرز بین ایران و عراق منتهی شده و از آن پس از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم شود.
 
بخشی از راه‌آهن غرب کشور، حد فاصل اراک تا ملایر به طول ۹۰ کیلومتر و ملایر تا فیروزان به طول ۶۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگری از این طرح حدفاصل فیروزان تا کرمانشاه به طول ۱۱۰ کیلومتر آماده بهره‌برداری است.
 
وب‌سایت وکیل ملت، اهداف و مزیت‌های این پروژه را اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، ایجاد بخشی از راه‌گذر ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی عنوان کرده‌است.
با وجود گذشت نزدیک به ۱۰۰ سال از رسیدن قطار به ایران، هنوز حدود ۱۰ استان ایران فاقد شبکه ریلی هستند. یکی از استان‌ها، همدان است که سرانجام پس از ۱۰۰ سال، شاهد افتتاح خط آهن در روز ۱۸ اردیبهشت سال ۹۶ بود. این خط راه‌آهن ۲۶۷ کیلومتر طول دارد و با افتتاح آن، زمان سفر بین تهران و همدان به دو ساعت رسیده‌است.
 
در این میان، راه‌آهن ۱۵۰ کیلومتری همدان - سنندج هم در حال ساخت است و این خط جدید باعث خواهد شد که کردستان همانند همدان به زودی و پس از ۱۰۰ سال به شبکه ریلی ایران ملحق شود.
یکی از مشکلات فعلی توسعه راه‌آهن در ایران کمبود ریل است. البته وزارت راه اعلام کرده که شرکت ذوب آهن در تلاش برای ساخت ریل است اما تا زمانی که ریل مورد نیاز تأمین نشود، ریل‌های مورد نیاز برای توسعه خطوط ریلی ایران از خارج وارد خواهد شد.
اعتراض شهروندان سرپل ذهاب به روحانی
حسن روحانی پیش از افتتاح این خط آهن، از چندین روستای زلزله‌زده در منطقه سرپل ذهاب و قصرشیرین نیز بازدید کرد.
 
رئیس‌جمهوری ایران در بازدید از قصرشیرین به زلزله‌زدگان گفت که دولت تلاش می‌کند «در اسرع وقت»، اسکان دائمی روستاها را تکمیل کرده و «امکانات و ساختمان‌های مورد نیاز مانند درمانگاه، مدرسه و … را برای این مناطق»، فراهم کند.
 
این در حالی است که همزمان با سفر وی به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، تعدادی از شهروندان سرپل ذهاب در اعتراض به قطع چندماهه آب آشامیدنی و اجرا نشدن وعده‌های دولت در مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کرده بودند.
 
همچنین بر اساس گزارش‌ها، گروهی از مردم سرپل ذهاب روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند و همزمان با سفر حسن روحانی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، در مقابل فرمانداری این شهر تجمع و با سردادن شعار و همراه داشتن دست داشتن دست‌نوشته‌هایی از اجرا نشدن وعده‌های دولت انتقاد کردند.
خبرگزاری مهر با اشاره به حضور «جمعیت قابل توجهی» از معترضان در مقابل فرمانداری، به نقل از یکی از آنان نوشت که وعده‌های سفر اول رئیس‌جمهوری به کرمانشاه اجرا «نشده»، نه مهلت پرداخت وام‌ها تمدید شده و نه تکلیف خانه‌های زلزله‌زدگان مشخص شده‌است.
 
مصطفی علما، امام جمعه کرمانشاه نیز در جلسه شورای اداری استان که با حضور حسن روحانی برگزار شد، با اشاره به تعداد «زیاد» بیکاران در استان کرمانشاه، خواستار «تلاش مضاعف» برای کاهش آن شد.
آقای علما افزود که «این استان به دلیل مرزی بودن حساسیت‌های زیادی دارد که باید موضوع بیکاری را در رأس برنامه‌ها قرار داد.»
 
احمد صفری، رئیس مجمع نمایندگان کرمانشاه نیز در این جلسه، «رتبه اول بیکاری» را «شایسته» مردم کرمانشاه ندانست و افزود که «انتظار می‌رود دولت به صورت جدی برای ایجاد اشتغال در استان تلاش کند.»
شهاب نادری، نماینده اورامانات در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار توجه جدی دولت به «جاده‌های نامناسب» منطقه شد و گفت که «جاده‌های این منطقه به قتلگاه تبدیل شده‌است.»
 
نادری همچنین از رئیس‌جمهور خواست از نیروهای توانمند اقوام در پست‌های مدیریتی استفاده شود.
حسن روحانی آغاز سال نو ۱۳۹۷ خورشیدی را نیز در کنار خانواده‌های زلزله‌زده کرمانشاه و کودکانی که والدین خود را بر اثر زلزله از دست داده‌اند، آغاز کرد.
 
زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری کرمانشاه در ۲۱ آبان ۹۶ بیش از ۶۰۰ کشته برجای گذاشت و خانه‌های ده‌ها هزار تن را ویران کرد.
 
در چهارماه گذشته گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از کمبودها و انتقادهای مردم منطقه منتشر شده‌است.
 
قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در مجلس روز ۲۱ اسفند گفته بود که با وجود گذشت چهار ماه از وقوع زلزله در این استان، هنوز «وام‌های مصوب دولت» به زلزله‌زدگان این منطقه تعلق نگرفته‌است.
پیش از آن نیز شهاب نادری نماینده پاوه و اورمانات در مجلس گفته بود که «۶۰ درصد» مردم مناطق زلزله‌زده با وجود باران شدید، بالا آمدن سطح رودخانه‌ها و وقوع سیلاب‌های محلی در خارج از کانکس زندگی می‌کنند.
 
آقای نادری پیش از آن نیز گفته بود که برخی از زلزله‌زدگان به «سرویس بهداشتی» دسترسی ندارند و برخی از آنها «۷۰ روز است که حمام نرفته‌اند».
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.