ایران اعتراض عربستان سعودی در مورد حمله موشکی از یمن را رد کرد

حق نشر عکسTASNIMNEWS
Image captionخوشرو عربستان را به ایراد اتهام و تهدید به توسل به زور متهم کرده است

نماینده ایران در سازمان ملل متحد اتهامات عربستان سعودی در مورد حمله موشکی از یمن به خاک آن کشور را رد کرده است.

غلامعلی خوشرو، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در نامه‌هایی به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل، اتهامات مطرح شده در نامه اعتراضی عربستان سعودی را رد کرده و گفته است که "این اتهام‌ها و تهدیدها برخلاف منشور ملل متحد در ممنوعیت تهدید و توسل به زور است."

آقای خوشرو اتهام عربستان در این مورد که موشک‌های شلیک شده به سوی عربستان توسط جمهوری اسلامی ایران برای حوثی‌های یمن ارسال شده را تکذیب کرده و گفته است که با توجه به "محاصره کامل یمن توسط نیروهای عربستان" امکان ارسال تسلیحات از سوی ایران به یمن وجود نداشته است.

نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل عربستان را متهم کرده است که به منظور "انحراف افکار عمومی از جنایات خود در یمن" ایران را به نقض مصوبات شورای امنیت در مورد منع ارسال اسلحه به یمن متهم کرده است.

+ هشدار عربستان به ایران در پی حملات موشکی حوثی‎ها

+ عربستان از شورای امنیت خواست ایران را در حملات موشکی حوثی‌ها مسئول بداند

+ یک کشته در حمله موشکی حوثی‌ها به چند شهر عربستان

موشکحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionحوثی‌ها تصاویری از پرتاب موشک به خاک عربستان را منتشر کردند

شامگاه یکشنبه، ٢٥ مارس، چند فروند موشک از داخل یمن به سوی مناطقی در عربستان سعودی شلیک شد که سیستم سپر دفاع ضد موشکی این کشور آنها را ردیابی و منهدم کرد. با اینهمه، اصابت ترکش یک فروند موشک به خانه‌ای در حومه ریاض، پایتخت عربستان، به کشته شدن یک مرد، که گفته می‌شود یک کارگر مصری بوده، منجر شد.

عربستان سعودی در نامه‌ای به شورای امنیت، ایران را مسئول ارسال موشک برای حوثی‌های یمن دانست و هشدار داد که حق واکنش به این نوع حملات را برای خود محفوظ می‌داند. شورای امنیت نیز این حمله را محکوم کرد و از تمامی کشورهای عضو خواست تا به قطعنامه منع ارسال تسلیحات برای حوثی‌های یمن عمل کنند هرچند از ایران نام نبرد.

عربستان سعودی و برخی کشورهای غربی ایران را به ارسال تسلیحات برای حوثی‌های یمن متهم کرده و گفته اند که مستشارانی از ایران و حزب الله لبنان در انتقال موشک‌های ساخت ایران یا قطعات و مونتاژ آنها در یمن مشارکت دارند. اخیرا یک هیئت تحقیق سازمان ملل با بررسی قطعات باقی مانده از یک موشک شلیک شده به عربستان گفت که این قطعات به موشک‌های ساخت ایران شباهت دارد.

مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌اند. برخی از آنان گفته‌اند که این موشک‌ها به طور کامل در اختیار ارتش یمن بوده و به دست حوثی‌های افتاده و برخی دیگر این نظر را مطرح کرده‌اند که حوثی‌ها به طور مستقل موفق به ساخت موشک‌های پیشرفته شده‌اند.

از سال ٢٠١٥ که شورشیان حوثی توانستند پس از تصرف پایتخت، قدرت را در دست گرفتند، این کشور صحنه جنگ بین شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران و نیروهای دولت مرکزی یمن به رهبری رئیس جمهوری این کشور بوده است. در حالیکه ایران به حوثی‌ها کمک می‌کند، یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از نیروهای دولتی و متحدان آنها حمایت نظامی می‌کند.

جامعه بین‌المللی دولت یمن را نماینده قانونی این کشور می‌داند اما جمهوری اسلامی حوثی‌ها را به عنوان دولت انقلابی یمن مورد قبول قرار داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.