واکنش قاسمی به اظهارات ولیعهد عربستان درباره احتمال «جنگ با ایران»


 بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایرانبهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه دهم فروردین به اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در خصوص احتمال جنگ با ایران در آینده واکنش نشان داده است.
 
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه با «وال استریت جورنال» از جامعه بین المللی خواست برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی در منطقه،فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران را تشدید کند. وی اضافه کرده بود: اگر تلاش های ما ناموفق باشد، احتمالا طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده با ایران درگیر جنگ خواهیم شد.
 
این اظهارات محمد بن سلمان واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را درپی داشته است.
 
بهرام قاسمی، ولیعهد عربستان را «جوان و خام اندیش و تجربه نیاموخته» خوانده و گفته است: محمد بن سلمان « یا نمی داند جنگ چیست یا تاریخ نخوانده است و یا شوربختانه با بزرگی به صحبت ننشسته است.»
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه از ولیعهد عربستان خواسته ازسرنوشت صدام حسین، رییس جمهوری سابق عراق، عبرت بگیرد.
 
در دوران صدام حسین، عراق و ایران بین سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ درگیر جنگی هشت ساله شدند که تلفات و خرابی های بسیاری برای دو کشور در پی داشت. اما حکومت صدام حسین در سال ۱۳۸۲ در جریان حمله آمریکا به عراق سقوط کرد.
 
ولیعهد عربستان که در آمریکا به سر می برد طی هفته جاری بار دیگر خواستار مقابله رویکرد ایران در منطقه خاورمیانه شده بود.
 
عربستان سعودی ایران را متهم می کند که به دنبال توسعه طلبی در منطقه است. در همین زمینه محمد بن سلمان طی ماه های اخیر علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را با «هیتلر» مقایسه کرده است.
 
ولیعهد عربستان سعودی پیشتر گفته بود:«درسی که از اروپا آموختیم این است که مماشات نتیجه نمی‌دهد. ما نمی‌خواهیم که هیتلر جدید در ایران آنچه را در اروپا رخ داد در خاورمیانه تکرار کند.»
 
محمد سلمان که در عین حال مسئولیت وزارت دفاع پادشاهی عربستان را نیز به عهده دارد، گفته بود باید با جمهوری اسلامی تحت رهبری علی خامنه‌ای که در حال گسترش مرزهایش است، مقابله کرد.
 
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و متحدان آن را دلیل اصلی مشکلات خاورمیانه معرفی می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.