امام جمعه در واکنش به اعتراضات اهواز: عمل صداوسیما غیرعمدی بود


 بخشی از میان‌برنامه‌ها در برنامه «کلاه‌قرمزی» اعتراض تعدادی از شهروندان عرب در استان خوزستان را به دنبال داشته‌است. پس از تجمع‌های اعتراضی تعدادی از شهروندان عرب خوزستانی در اعتراض به «نادیده گرفته شدن» عرب‌های ایران در یک برنامه تلویزیونی، امام جمعه موقت اهواز از معترضان خواست که به گفته او، «نسبت به فتنه و توطئه‌های دشمن مراقب باشند».
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا، امام جمعه موقت اهواز در خطبه‌های ۱۰ فروردین گفت که «هر چند مردم عرب خوزستان حق داشتند در این زمینه ناراحت شوند اما مردم نسبت به فتنه و توطئه‌های دشمن مراقب باشند».
 
ابوالحسن حسن‌زاده اعلام کرد که این امر در صدا و سیما «غیر تعمدی» رخ داده است.
 
بخشی از یک میان‌برنامه در برنامه «کلاه‌قرمزی» که روز دوم فروردین از تلویزیون ایران پخش شده، اعتراض تعدادی از شهروندان عرب در استان خوزستان را به دنبال داشته‌است.
 
در این برنامه، یک کودک، قومیت‌های ایران را با چسباندن عروسک‌هایی با لباس این قومیت‌ها بر روی نقشه نشان می‌دهد، اما لباس عربی در میان آنها نبوده است.
 
در همین حال تعدادی از اهالی شهر اهواز روز چهارشنبه در اعتراض به این برنامه مقابل صدا و سیمای استان خوزستان تجمع کردند.
 
روز پنج‌شنبه نیز فیلم‌هایی از تجمع تعدادی از اهالی اهواز در شبکه‌های مجازی منتشر شده‌است. در این فیلم‌ها صدای شلیک گاز اشک‌آور شنیده می‌شود.
 
همچنین تعدادی از وب‌سایت‌ها از جمله هرانا از دستگیری تعدادی از معترضان خبر داده‌اند.
 
بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، روز جمعه نیز تجمع‌های اعتراضی در اهواز و برخی از دیگر شهرهای استان خوزستان برگزار شده‌است.​
 
در تجمع‌های این سه روز، معترضان با سر دادن شعارهایی به زبان‌های عربی و فارسی خواستار عذرخواهی مدیران صدا و سیما شده‌اند.
 
در این تجمع‌ها تعدادی از معترضان لباس‌های عربی به تن دارند و با خواندن سرودهای عربی، رقص و پایکوبی می‌کنند.
 
در سال‌های گذشته نیز تجمعاتی با انگیزه‌های مشابه در استان خوزستان برگزار شده‌است.
 
در سال ۸۴ و پس از انتشار نامه‌ای که براساس محتویات آن ادعا می‌شد حکومت ایران درصدد است ترکیب جمعیتی استان خوزستان را تغییر دهد، اعتراض‌های گسترده‌ای در این استان رخ داد که چند نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند.
 
این نامه منسوب به محمدعلی ابطحی، مشاور محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت بود اما آقای ابطحی و مقامات دولت وجود چنین نامه‌ای را تکذیب کرده و آن را «جعلی» خواندند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.