ولیعهد عربستان سعودی «با مشاور امنیت ملی اسرائیل دیدار کرده است»


 محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، و همچنین سایر مقام‌های عربستان هنوز واکنشی به گفته‌های فرمانده ارشد ارتش اسرائیل نشان نداده‌اند. رادیو فردا ، فرنوش رام ( اسرائیل )
گادی آیزنکوت، رئیس ستادکل ارتش اسرائیل، تایید کرده است که مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی این کشور، با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کرده است.
 
ژنرال آیزنکوت در مصاحبه با روزنامه‌های «معاریو» و «جروزالم پست» که در شماره روز ۹ فروردین این دو روزنامه منتشر شد، دیدار خود با ولیعهد سعودی را رد کرده اما گفته است که مشاور امنیت ملی اسرائیل با محمد بن سلمان دیدار داشت.
 
این فرمانده ارشد ارتش اسرائیل به جزییات این دیدار، از جمله زمان، مکان و موضوع‌های مطرح‌شده در آن اشاره‌ای نکرده و تنها بر «انطباق» منافع میان اسرائیل و عربستان سعودی در ارتباط با ایران تاکید کرده است.
 
او با این حال گفته است که اسرائیل از نیت عربستان برای برخوردار شدن از برنامه هسته‌ای نیز آسوده خاطر نیست و تل‌آویو از «همه چیز در مورد این قصد سعودی آگاهی ندارد».
 
مقام‌های سعودی تاکنون درباره دیدار ولیعهد عربستان با مشاور امنیت ملی اسرائیل سکوت کرده‌اند. با این حال رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که محمد بن سلمان در سفر اخیرش به آمریکا با رؤسای چند سازمان مهم یهودی، از جمله کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به «آیپک»، نیز دیدارهایی داشته است.
 
عربستان در هفتاد سال گذشته موجودیت اسرائیل را به رسمیت نشناخته است اما مقام‌های سعودی تاکید کرده‌اند که اسرائیل در صورت اجرای طرح صلح عربی، پیشنهاد ولیعهد سابق این کشور، می‌تواند از صلح کامل با کشورهای عربی و اسلامی برخوردار شود.
 
از سوی دیگر عربستان در اقدامی تاریخی از حدود دو هفته پیش به شرکت هواپیمایی هندی اجازه داده است که در پروازهای مسیر هند- اسرائیل، از حریم هوایی عربستان استفاده کند.
 
گادی آیزنکوت، رئیس ستادکل ارتش اسرائیل، در مصاحبه تازه‌اش همچنین تاکید کرده است که کشورش تنها با دو کشور عربی مصر و اردن که پیمان صلح امضا کرده است تبادل اطلاعاتی و امنیتی بر اساس توافق‌نامه دارد؛ وی در عین حال گفته که «انطباق» منافع اسرائیل و عربستان در مورد ایران «اتحاد سنی- اسرائیلی» نیست بلکه «منافع مشترک به خاطر ثبات منطقه است».
 
به گفته او، «واقعیات تغییر کرده و این تصور که به خاطر مسئله فلسطینی نمی‌توان همکاری داشت کمرنگ شده است؛ تهدیدهای مشترک نیاز به همکاری به وجود آورده است».
 
ژنرال آیزنکوت همچنین در پاسخ به پرسشی در این باره که نیروهای ایران در کدام بخش از سوریه حضور دارند گفته است که «اتفاقا حضور آنها در سال‌های گذشته کمتر شده است؛ قبلا سه‌هزار نیروی ایرانی در سوریه بود اما برای کاستن از تلفات، راهکار دیگری در پیش گرفته‌اند و به تدریج یک قوای شیعه ۱۰ هزار نفری از شیعیان عراقی، پاکستانی و افغانستانی در سوریه تشکیل دادند».
 
به گفته این مقام نظامی اسرائیل، این شبه‌نظامیان متحد ایران «در خواب هم نمی‌دیدند که در کشور خود ماهیانه چند صد دلار حقوق بگیرند».
 
او همچنین گفته که «یک‌سوم از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان نیز به طور منظم در جبهه‌های جنگ سوریه حضور دارند و همراه با قوای ایرانی در مجموع شمار نیروهای تحت امر ایران در سوریه به ۲۰ هزار نفر می‌رسد».
 
البته رییس ستاد ارتش اسرائیل تاکید کرده که با شکست داعش در بخش‌های وسیعی از سوریه، ایران امیدوار بود که حضور نظامی‌اش در سوریه را تثبیت کند و از پایگاه‌های دریایی و زمینی در نزدیکی اسرائیل برخوردار شود اما به گفته او، «اسرائیل در حال رویارویی با این موضوع است و در یک سال اخیر ... کارهایی کرده است که آنها جرأت نزدیک شدن به مرز ما را ندارند زیرا می‌دانند که بهایی سنگین خواهند پرداخت».
 
ارتش اسرائیل ۲۱ بهمن گذشته اعلام کرد که یک «پهپاد ایرانی» را در بلندی‌های جولان سرنگون کرده است و در پی آن، جنگنده‌های اسرائیلی «مواضع متعلق به نیروهای ایرانی در خاک سوریه» را بمباران کرده‌اند. ایران البته این خبر را تکذیب کرد و آن‌ را «مضحک» خواند.
 
با این حال رییس ستاد کل ارتش اسرائیل در مصاحبه‌اش گفته است: غیر از آن حملات که در واکنش به «تجاوز پهپاد ایرانی به حریم اسرائیل» انجام شد «حملات متعدد و مؤثر دیگری نیز به هدف‌ها و پایگاه‌هاشان داشته‌ایم».
 
ایران هنوز به گفته‌های رییس ستاد کل ارتش اسراییل واکنشی نشان نداده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.