"اسلام بخشی از آلمان است ولی فرهنگ این کشور تحت تاثیر اسلام نیست".

رئیس مجلس آلمان می‌گوید اسلام به این کشور تعلق دارد اما با گرایش‌های ضد یهودی در میان مسلمانان آلمان با جدیت برخورد می‌شود. شویبله هم‌چنین تاکید کرد فرهنگ آلمان قرار نیست تحت تاثیر سنت‌های اسلام باشد.

default

مسئله همگرایی فرهنگی مهاجران با جامعه میزبان همواره در آلمان موضوعی مورد مجادله بوده و حالا با آمدن صدهاهزار مهاجر تشدید هم شده است. به ویژه از زمانی که هورست زهوفر، وزیر کشور جدید آلمان اعلام کرد که اسلام به آلمان تعلق ندارد، اما مسلمانانی که در آلمان زندگی می‌کنند، طبیعی است که به این کشور تعلق دارند.

با این جمله وزیر کشور جدید، مشاجره در آلمان بر سر جامعه مهاجر و بخصوص مسلمان بالا گرفت. حالا ولفگانگ شویبله، رئیس مجلس آلمان وارد صحنه شده و درکنار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ایستاده که معتقد است اسلام اکنون دیگر مدتی است که به آلمان تعلق دارد.

بیشتر بخوانید:وزیر جدید کشور آلمان: اسلام به آلمان تعلق ندارد

او به "فونکه مدین گروپه" گفته است: «ما نمی‌توانیم جلوی گام‌های تاریخ را بگیریم. همه باید بپذیرند که اسلام بخشی از جامعه آلمان شده است.»

همبستگی جامعه و مرزهای تحمل

رئیس مجلس آلمان در عین حال مرزهای تحمل رفتار و منش جامعه مسلمان از سوی جامعه میزبان را هم روشن کرده و خطاب به مسلمانان مقیم آلمان گفته است: «برای مسلمانانی که در این‌جا زندگی می‌کنند باید روشن باشد که در کشوری زندگی می‌کنند که فرهنگ آن نمی‌تواند تحت تاثیر سنت‌های اسلامی قرار بگیرد.» او خطاب به آلمانی‌ها هم گفته است: «بقیه جامعه هم باید بپذیرد که جمعیت مسلمان در آلمان رو به افزایش است.»

شویبله در سخنان خود تاکید کرده که مهم حفظ همبستگی و زندگی مسالمت‌آمیز درکنار یکدیگر است. به گفته او باید به تفاوت‌ها احترام گذاشت و «یک جامعه آزاد زمانی ثبات خود را حفظ می‌کند که سطح بالایی از همبستگی و اعتماد در آن وجود داشته باشد.»

بیشتر بخوانید:واکنش‌ها به اظهارات غیردوستانه‌ی وزیر کشور آلمان در مورد اسلام

در آلمان  چهار میلیون و نیم مسلمان زندگی می‌کنند. از رئیس مجلس آلمان سوال شد که آیا مسلمانانی هم که قواعد دینی خود را برتر از قانون اساسی آلمان می‌دانند، به آلمان تعلق دارند؟ پاسخ او این بود که هر فردی با هر دینی در آلمان زندگی می‌کند، باید تابع قوانین این کشور باشد و اگر آن را نپذیرد سر و کارش با پلیس، دادگاه و حتی زندان خواهد بود. او گفت: «معلوم است که خلاف‌کاران و زندان هم به آلمان تعلق دارد.»

بیشتر بخوانید:سیاست جدید دولت آلمان در قبال پناهجویان و مسائل امنیتی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.