رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از فیلترینگ تلگرام دفاع کرد

حق نشر عکسTASNIM
Image captionعلاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از عدم همکاری مدیران تلگرام با دولت ایران در فیلتر کردن "کانالهای مشوق ضد امنیت ملی" انتقاد کرده است

علا‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، که دیروز شنبه (یازدهم فروردین) از حذف تلگرام و جایگزینی آن با پیام رسان داخلی تا کمتر از بیست روز دیگر خبر داده بود، در اظهارات جدیدی از فیلترینگ تلگرام دفاع کرده است.

او در صحبت‌های خود به دلایل امنیتی اشاره کرده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس ایران، آقای بروجردی گفته است: "اطلاعات رد و بدل شده در تلگرام در اختیار انگلیس، آلمان و رژیم صهونیستی قرار می گیرد بنابراین باید با ایجاد اعتماد مردم به شبکه های داخلی و اطلاع رسانی به عنوان نظام شاخص و قدرتمند در منطقه به گونه‌ای عمل کنیم تا پاسخگوی نیاز مردم در خصوص شبکه های پیام رسان و جریان آزاد اطلاعات در چارچوب ضوابط قانونی باشیم."

یکی از انتقادهای رئیس کمیسیون امنیت ملی عدم همکاری مدیران تلگرام با دولت ایران در فیلتر کردن "کانالهای مشوق ضد امنیت ملی" بوده است.

آقای بروجردی در حالی دیروز (شنبه یازدهم فروردین) تاریخ جایگزینی تلگرام با یک پیام رسان داخلی را مشخص کرد که که رمضانعلی سبحانی‌فر، ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه این زمان بندی را دقیق ندانست.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران هم در مراسمی که به مناسبت روز جمهوری اسلامی برگزار شده بود گفت: دولت پایبند به قول‌هایی که مردم داده هست و وعده‌ها را قطعا پیگیری خواهد کرد؛ هر چند در این میان دولت نیازمند همراهی سایر قوا و نهادها نیز هست."

محمود صادقی از فیلترینگ تلگرام انتقاد کرده استحق نشر عکسTWITTER
Image captionمحمود صادقی، نماینده مجلس از فیلترینگ تلگرام انتقاد کرده است

سیاست‌گذاران ایرانی امیدوارند با خارج کردن تلگرام در طول زمان بر تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی افزوده شود؛ پیام‌رسان‌هایی که سرور آنها در ایران است.

یکی از این پیام رسان‌ها، سروش است که تعداد کاربران آن در ایران ۳ میلیون نفر اعلام شده.

تلگرام در ایران بیش از ۴۰ میلیون کاربر دارد.

دفاع آقای بروجردی از فیلترینگ تلگرام در حالی است که بعضی از نمایندگان مجلس از این اقدام انتقاد کرده‌اند.

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس زیان‌های فیلترینگ تلگرام را بیش از سود ظاهری آن دانسته است.

آقای حیدری در توییتر نوشته است: "فیلتر تلگرام، توهم پاک کردن صورت مسئله است. نمی‌توان با رویکرد بسته با دنیای علم و تکنولوژی درافتاد. زیان‌های فیلتر تلگرام به مراتب بیش از سود ظاهری آن است. توانمندی خود را باید در استفاده صحیح از تکنولوژی‌های روز دنیا افزایش دهیم نه هراس از آنها."

بعضی دیگر هم نظیر فاطمه حسینی، نماینده اصلاح طلب در مجلس گفته است: "تهدید مداوم به فیلتر تلگرام، پیامدی جز اختلال در اطلاع‌رسانی،‌ تعطیلی کسب و کارهای تلگرامی و نارضایتی عمومی ندارد."

حدود یک ماه پیش، روزنامه همشهری به نقل از یکی از اعضای کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفته بود که در ایران ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار تلگرامی وجود دارد.

بعضی سایت‌های پرمخاطب در تلگرام به جای فروش، فعالیت خود را بر روی تبلیغ متمرکز می‌کنند.

به عنوان مثال مدیر یکی از پرمخاطب‌ترین کانال سرگرمی در ایران که حدود یک میلیون و هفتصد هزار عضو دارد دو سال پیش گفته بود که ماهانه حدود ۳۰ میلیون تومان درآمد دارد.‌

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار کانال فارسی در تلگرام وجود دارد
Image captionدر حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار کانال فارسی در تلگرام وجود دارد

محمود صادقی، نماینده مجلس ایران هم در واکنش به فیلترینگ احتمالی تلگرام به امنیت حریم خصوصی اشاره کرده و در توئیتر نوشته است: "بستن پیام‌رسان خارجی به عنوان حمایت از پیام‌رسان داخلی بدون داشتن مزیت رقابتی، ازجمله امنیت حریم خصوصی، همانند شیوه غلط حمایت از خودرو داخلی است."

در هفته های اخیر بعضی از مسئولان ایرانی از لزوم جایگزینی پیام‌رسان های داخلی سخن گفته بودند و در مورد فعالیت پیام رسان‌هایی مانند تلگرام ابراز نگرانی کردند.

اما منتقدان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، به دلیل "وابستگی بعضی از آنها به نهادهای حکومتی در ایران" نسبت به امنیت آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

زمزمه حذف تلگرام پس از اعتراض‌های سراسری در دی ماه کم و بیش قوت گرفت.

چند روز پس از شروع اعتراضات خیابانی، تلگرام و اینستاگرام در ایران فیلتر شدند، هرچند کماکان، بسیاری از کاربران با استفاده از فیلترشکن از آنها استفاده می‌کردند.

حدود یک ماه پیش رئیس پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) گفته بود بیش از ۴۶ درصد "جرائم اینترنتی" در ایران در تلگرام اتفاق می‌افتد.

آقای هادیانفر در صحبت‌های خود به فعالیت کانال تلگرام "آمد نیوز" به مدیریت روح‌الله زم هم اشاره کرده بود؛ کانالی که هم‌اکنون حدود یک میلیون و دویست هزار عضو دارد و یکی از پرمخاطب‌ترین کانال‌های فارسی زبان در تلگرام بشمار می‌رود.

مقام‌های قضایی و حکومتی در ایران بارها برای متوقف کردن این کانال از طرق مختلف تلاش کرده‌اند و کانال‌های مستقل اطلاع رسانی پرمخاطب را تهدید امنیتی تلقی می‌کنند.

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار کانال فارسی در تلگرام وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.