اسرائیل: پناهجویان آفریقایی را به آلمان می‌فرستیم.

دولت اسرائیل اعلام کرد می‌خواهد دست‌کم ۱۶ هزار پناهجو آفریقایی را به کشورهای آلمان، کانادا و ایتالیا بفرستد. برنامه پیشین اسرائیل بازگرداندن ۴۰ هزار پناهجوی غیرقانونی به دو کشور آفریقایی رواندا و اوگاندا بود.

afrikanische Migranten in Israel protestieren gegen Abschiebung (picture-alliance/newscom)

به گفته بنیامین نتانیاهو، کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد و دولت اسرائیل به توافق رسیده‌اند که حدود ۱۶ هزار پناهجوی آفریقایی که به طور غیرقانونی به اسرائیل وارد شده‌اند را به کشورهای غربی بفرستند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بنیامین نتانیاهو گفت کشورهایی هم‌چون آلمان، ایتالیا و کانادا ظاهراً حاضرند میزبان این پناهجویان و آوارگان باشند. شمار بیشتری از پناهجویان آفریقایی می‌توانند در اسرائیل تقاضا پناهندگی بدهند و دست‌کم برای مدتی و موقتاْ به‌طور قانونی در این کشور زندگی کنند.

برنامه پنج ساله برای پناهجویان

دولت اسرائیل برنامه‌ای پنج ساله برای تغییر محل زندگی و سکونت پناهجویان در نظر گرفته است. در بیانیه دولت اسرائیل در این باره آمده است که در این دوره پنج ساله "دیگر ضرورتی ندارد که پناهجویان به‌طور اجباری به کشوری ثالث بازگردانده شوند".

این خبر هنوز از سوی کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد تایید نشده است.

پیش از این دولت اسرائیل اعلام کرده بود که بیش از ۴۰ هزار پناهجو و آواره‌ای که به‌طور غیرقانونی به اسرائیل سفر کرده‌اند را به کشورهای اوگاندا و رواندا تحویل خواهد داد. اغلب پناهجویان غیرقانونی در اسرائیل تابعیت سودانی یا اریتره‌ای دارند.

بیشتر بخوانید: برنامه اخراج پناهجویان از اسرائیل متوقف شد

بنا به گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی، حتی دولت این کشور مشوق‌های مالی برای کشورهای رواندا و اوگاندا در صورت پذیرش پناهجویان در نظر گرفته بود.

اعتراض پناهجویان آفریقایی به سیاست‌های دولت اسرائیل

اعتراض پناهجویان آفریقایی به سیاست‌های دولت اسرائیل

فشار داخلی و بین‌المللی بر دولت اسرائیل

در ماه نوامبر ۲۰۱۷ برای نخستین بار برنامه دولت اسرائیل برای بازگرداندن اجباری پناهجویان به دو کشور آفریقایی فاش شد. برنامه دولت اسرائیل با واکنش‌های شدیدی  افکار عمومی این کشور و جامعه جهانی روبرو شد.

بسیاری از منتقدان اسرائیلی با توجه به تاریخ ایجاد این کشور، از رهبران سیاسی خواستار یافتن راه‌حل‌های انسان‌دوستانه شدند. تا کنون چندین تظاهرات بزرگ در شهرهای مختلف اسرائیل در پشتیبانی از پناهجویان آفریقایی برگزار شده است.

شماری از بازماندگان هولوکاست نیز از دولت اسرائیل خواستند که در برخورد با پناهجویان و آوارگان "چهره‌ای انسانی" نشان دهد.

دولت اسرائیل درباره برنامه جدید خود اعلام کرده است: «با توجه به مشکلات حقوقی و سیاسی که کشورهای ثالت برای پذیرش پناهجویان دارند و بر اساس توافقاتی که با کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل در این زمینه بدست‌آمده، تغییر برنامه‌های پیشین ضروری شده است.»

ورود پناهجویان از کشورهای آفریقایی به اسرائیل از سال ۲۰۰۷ شدت گرفت. اغلب این پناهجویان از مسیر شبه‌جزیره سینا وارد اسرائیل شده‌اند. در حال حاضر گذرگاه‌های مرزی میان اسرائیل و مصر بسته هستند یا به شدت کنترل می‌شوند.

به گفته وزارت کشور اسرائیل در حال حاضر حدود ۴۲ هزار پناهجوی آفریقایی در این کشور به سر می‌برند که تنها بخش کمی از آنها موفق به دریافت اقامت در اسرائیل شده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.