یک نماینده مجلس: ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها مغایر حقوق شهروندی است


 پلاکاردی که این پیام روی آن درج شده است: «به زنان ایران اجازه دهید تا وارد ورزشگاه شوند». رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از «مردانه بودن» فضاهای شهری، ورزشی و تفریحی در ایران٬ ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را «خلاف منشور حقوق شهروندی» عنوان کرد.
 
عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)٬ حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «حق طبیعی‌» آنها دانسته و خواستار «آزاد» شدن حضور خانواده‌ها در میادین ورزشی شده است.
 
حسین‌زاده با بیان اینکه در قوانین جمهوری اسلامی٬ «همواره از برابری حقوق زن و مرد» گفته شده٬ اضافه کرده که «ممنوعیت ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها بر خلاف منشور حقوق شهروندی است».
 
به گفته این نماینده٬ «اینکه به دلیل رفتار نامناسب آقایان، خانم‌ها از رفتن به استادیوم محروم شوند قابل قبول نیست و در این زمینه مردان ایرانی نیز باید اعتراض خود را بیان کنند».
 
نماینده نقده و اشنویه در مجلس٬ فضاهای شهری و جمعی در ایران را «بیشتر مردانه» دانسته و اضافه کرده که «انسان‌‌ها با هر جنسیت و رده سنی نمی‌توانند در آن احساس امنیت و آرامش کنند».
 
حسین‌زاده هشدار داده که مطالبه زنان ایرانی مبنی بر حضور در ورزشگاه‌ها حتی اگر «از نظر بسیاری از افراد حائز اهمیت» نباشد را باید «جدی گرفت٬ تا در زمانی دیگر در قالب عقده‌ها و حقارت‌های اجتماعی سر باز نکنند».
 
اظهارات این نماینده در حالی بیان شده که رئیس فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده است رئیس‌جمهوری ایران به او وعده داده که شرایط حضور زنان درورزشگاه‌ها را فراهم می‌کند و در عین حال گفته که اجرای این وعده زمان می‌برد.
 
جانی اینفانتینو ۱۱ اسفند پارسال گفته بود که فیفا در برخورد با ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها دو راه پیش رو دارد که یکی محکوم کردن و راه دیگر گفت‌وگو با رهبران کشورها و قانع کردن آنهاست.
 
وی با تاکید بر اینکه از بین این دو راه مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی را انتخاب کرده٬ افزود که رئیس‌جمهوری ایران به او اطمینان داده امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم می‌کند.
 
در سالهای گذشته، برخی از زنان ایرانی با تغییر چهره و پوشش خود و تبدیل آن به ظاهری مردانه٬ موفق به ورود به ورزشگاه آزادی شده‌اند. شماری از آنها نیز از سوی نیروی انتظامی حاضر در ورزشگاه شناسایی و بازداشت شده‌اند.
 
مقامات دولت حسن روحانی پیش از این بار‌ها از تلاش برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات خبر داده‌اند اما با این حال این ممنوعیت همچنان پابرجاست.
 
در مرداد پارسال برنامه پرمخاطب «۹۰»، اقدام به یک نظرسنجی کرد که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ نفر در آن شرکت کرده بودند. از میان پنج مطالبه برای ورزش ایران، «ورود زنان به ورزشگاه‌ها» با ۳۳ درصد بیشترین خواست مخاطبان بود.
 
اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، پیشتر با اذعان به اینکه «حضور زنان در ورزشگاه‌ها یک خواسته» است، گفته بود که «عده‌ای جلوی ورود زنان به استادیوم‌ها را گرفتند».
 
محمود احمدی‌نژاد در دوره اول ریاست‌جمهوری خود در سال ۸۵ در نامه‌ای به سازمان تربیت بدنی خواستار تسهیل حضور زنان در استادیوم‌ها شد اما پس از مخالفت تعدادی از مراجع تقلید شیعه این دستور مسکوت ماند.
 
در همین حال شورای فرهنگی، اجتماعی زنان در آذرماه پارسال اعلام کرد که به دلیل مخالفت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه ساکن قم، با حضور زنان در ورزشگاه‌ها، این شورا تصویب مصوبه در این زمینه را «غیرضروری» دانسته و این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده است.
 
ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها باعث شده که شماری از فدراسیون‌های آسیایی و جهانی از جمله والیبال به ایران هشدار بدهند که در صورت حذف زنان از ورزشگاه، ایران با محرومیت مواجه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.