روحانی: پیام‌رسان داخلی نباید باعث فیلتر کردن شود

حق نشر عکسDOLAT.IR
Image captionحسن روحانی: هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود

هم‌زمان با بالا گرفتن بحث بر سر احتمال فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام در ایران، حسن روحانی، رئیس جمهور، دسترسی بیشتر به فضای ارتباطی و اطلاعات و "قدرت انتخاب مردم" را ضروری خوانده است.

آقای روحانی امروز سه‌شنبه ۱۴ فروردین در دیدار نوروزی با مسئولان، از داشتن و استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی "امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند" استقبال کرده است.

با وجود این او تأکید کرده است که هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان های داخلی نباید "فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها" باشد ، "بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود".

آقای روحانی گفته است: "فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد."

احتمال فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام - محبوب‌ترین پیام‌رسان داخل ایران - از چند هفته پیش از سوی بعضی مسئولان مطرح شده و واکنش‌های زیادی به همراه داشته است.

چند روز پیش که علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از احتمال جایگزینی تلگرام با یک پیام‌رسان داخلی تا پایان فروردین خبر داد، این بحث بیش از پیش بالا گرفت.

آقای بروجردی روز ۱۱ فروردین گفت که تصمیم به حذف تلگرام "در بالاترین سطح اتخاذ شده است."

امروز محمد کاظمی عضو ناظر مجلس در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به خبرگزاری ایرنا گفته است که موضوع فیلترینگ تلگرام تا کنون در جلسات این کمیته مطرح نشده و "به نظر می‌رسد که نظر نهایی در مورد این موضوع با مجاری و مسئولان بالاتر است".

از سوی دیگر ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به سخنان امروز آقای روحانی درباره رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها گفته است ‌که "هر چند به طور مشخص نامی از تلگرام نبردند اما فقط تلگرام در ایران انحصار دارد".

بعد از اعتراضات و ناآرامی‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶ بسیاری از مسئولان قضایی و فضای مجازی، تلگرام را به عنوان عاملی برای هماهنگی نآارامی‌ها و مخل امنیت ملی توصیف کردند.

در همان دوره تلگرام و همین‌طور اینستاگرام برای مدت کوتاهی مسدود شد اما دسترسی به آنها دوباره برقرار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.