نشست رئیسان جمهوری روسیه، ترکیه و ایران درباره آینده سوریه برگزار شده است

حق نشر عکسEPA
Image captionقرار است پوتین، اردوغان و روحانی درباره آینده سوریه مذاکره کنند

نشست سه جانبه آینده سوریه با شرکت ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی، رئیسان جمهوری روسیه، ترکیه و ایران در آنکارا، پایتخت ترکیه، برگزار شده و قرار است نشست بعدی در تهران صورت گیرد.

آقای روحانی روز چهارشنبه، ١٥ فروردین (٤ آوریل)، وارد آنکارا، پایتخت ترکیه شد و مورد استقبال رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور، قرار گرفت و سپس با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار کرد.

در جنگ داخلی سوریه، روسیه و ایران حامیان بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور هستند در حالیکه ترکیه از برخی گروه‌های مخالف او حمایت می‌کند. با اینهمه، پس از دیدار رهبران روسیه و ترکیه در سال گذشته میلادی، دو طرف بر سر تلاش برای خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه و یافتن راه حلی سیاسی برای بحران داخلی آن کشور به توافق رسیدند. در پی این توافق، از ایران نیز برای کمک به این روند دعوت به عمل آمد.

به ابتکار سه کشور جلساتی با شرکت نمایندگان برخی طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شده است. دستور کار نشست آنکارا بررسی پیشرفت روند مذاکرات آستانه عنوان شده است.

+ تاکید مجدد ترامپ بر تمایل به خروج نیروها از سوریه

+ ترامپ خواهان محدود شدن عملیات نظامی ترکیه در سوریه شد

+ پوتین و اردوغان برنامه هسته‌ای ترکیه را کلید زدند

پوتین و روحانیحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionپوتین و روحانی - روسیه و ایران حامیان اصلی مالی و نظامی حکومت سوریه هستند

وزیران خارجه روسیه، ترکیه و ایران نیز رئیسان جمهوری کشورهای خود را در نشست آنکارا همراهی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، قرار است در این نشست بر تمامیت ارضی و استقلال سوریه تاکید شود و تدابیر جدیدی برای تداوم آتش‌بس اتخاذ شود.

دور اول مشورت رئیسان جمهوری روسیه، ترکیه و ایران در نوامبر سال گذشته در شهر سوچی، روسیه، برگزار شد و سه کشور خود را ضامن برقراری آتش بس، کمک رسانی به غیرنظامیان و حل و فصل سیاسی بحران سوریه عنوان کردند.

اردوغان و روحانیحق نشر عکسAFP
Image captionروحانی حضور نظامی خارجی بدون دعوت دولت سوریه را غیرقانونی دانسته در حالیکه ارتش ترکیه در عملیات نظامی علیه نیروهای کرد در داخل خاک سوریه شرکت داشته است

با وجود اینکه این سه کشور خاتمه دادن به کشتار غیرنظامیان و تلاش برای کمک‌های بشردوستانه به آنان را همواره به عنوان یکی از دستاوردهای همکاری سه‌جانبه عنوان کرده‌اند، نقض مکرر آتش‌بس و درگیری‌های سنگین از جمله حملات هوایی، همچنان تلفات سنگینی را برجای گذاشته است.

حسن روحانی قبل از ترک تهران به مقصد آنکارا با یادآوری اینکه مشارکت نظامی ایران و روسیه در جنگ داخلی سوریه به دعوت بشار اسد و به منظور کمک به نیروهای دولتی صورت گرفته، گفت که هرگونه حضور نظامی بدون درخواست دولت سوریه، غیرقانونی است.

در حال حاضر، گروه‌های کوچکی از مستشاران غربی به منظور کمک به مقابله با گروه دولت اسلامی - داعش - در سوریه حضور دارند و از برخی نیروهای داخلی آن کشور حمایت می‌کنند. دولت سوریه حضور این کشورها و همچنین عملیات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش را ناموجه و غیرقانونی دانسته است.

علاوه بر این، در هفته‌های اخیر، ارتش ترکیه به منظور مقابله با گروه‌های کرد که با داعش درگیر هستند، با اعزام نیرو و عملیات هوایی در داخل خاک سوریه مبادرت کرده است. مشخص نیست که آیا ایران این اقدام را به عنوان دخالت غیرقانونی در نشست آنکارا مطرح کرده است یا نه.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، قرار است اجلاس بعدی سران این سه کشور در ایران برگزار شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.