خامنه‌ای خطاب به هنیه: موظف به هر نوع حمایتی از شما هستیم


آیت‌الله علی خامنه‌ای در نامه‌ای خطاب به اسماعیل هنیه اعلام کرد جمهوری اسلامی خود را موظف به «هر نوع حمایتی» از «حماس» می‌داند.
 
متن کامل نامه آقای خامنه‌ای خطاب به هنیه روز چهارشنبه ۱۵ فروردین منتشر شده که در واقع پاسخ به نامه چندی پیش رئیس دفتر سیاسی حماس است.
 
اسماعیل هنیه چندی پیش در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی از «توطئه‌ بزرگ استکبار» با هدف «سرنگون‌ کردن غزه» سخن به میان آورده بود.
 
هنیه با قدردانی از حمایت ایران از «حماس» نوشته بود که «توطئه بزرگ» برای «پایان دادن» به مسئله فلسطین را «خنثی خواهیم کرد.»
 
تاریخ نگارش این نامه مشخص نیست، اما جواب علی خامنه‌ای به آن روز ۱۵ فروردین داده شده و متن کامل آن در رسانه‌های ایران منتشر شده است.
 
رهبر جمهوری اسلامی در نامه خود خطاب به هنیه «مبارزه و مقاومت» را «تنها راه نجات فلسطین مظلوم» دانسته و نوشته «ما خود را موظف به حمایت از شما از هر نوع آن می‌دانیم.»
 
خامنه‌ای حمایت‌های جمهوری اسلامی از «حماس» را «وظیفه‌ دینی و انسانی» ایران دانسته و اضافه کرده که «ان‌شاءالله همچون گذشته به این وظیفه عمل خواهیم کرد.»
 
وی همچنین «دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و جریانات اسلامی» را مخاطب خود و «موظف» به حمایت از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرده است.
 
خامنه‌ای در بخش دیگری از نامه خود «حرکت به سمت مذاکره» با اسرائیل را «خطای نابخشودنی بزرگی» ارزیابی کرده که «پیروزی ملت فلسطین را به عقب می‌اندازد.»
 
وی همچنین «علاج» فلسطین را «تقویت جناح مبارز و مقاوم در دنیای اسلام و تشدید مبارزه با رژیم غاصب و پشتیبانان آن» دانسته است.
 
رهبر جمهوری اسلامی از جوانان و دولت‌های حامی فلسطین خواسته «با مجاهدت حماسی و مدبرانه، دشمن را مجبور به عقب‌نشینی به سمت نقطه‌ی زوال کنند.»
 
وی خطاب به هنیه نوشته که اشاره‌های وی به «برخی از چالش‌های بزرگ امت اسلامی...و... خیانت و نفاق برخی از کشورهای عرب این منطقه و نقشه‌های خباثت‌آمیز آنان در تبعیت از شیطان بزرگ»، «حقیقت محض و مورد تأیید ما است.»
 
پاسخ خامنه‌ای به نامه اسماعیل هنیه که با اشاراتی به برخی کشورهای عرب منطقه همراه است، اندکی پس از آن منتشر می‌شود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفت که هم مردم اسرائیل و هم فلسطینی‌ها، حق دارند زندگی مسالمت‌آمیزی در سرزمین‌های خود داشته باشند.
 
محمد بن سلمان در دیدار از هیئت تحریریه نشریه آتلانتیک افزوده که «منافع مشترک زیادی بین ما و اسرائیل وجود دارد. اگر به صلح دست یابیم، منافع بسیار زیادی بین کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] و اسرائیل پدید می‌آید».
 
اظهارات تازه ولیعهد عربستان نشانه دیگری از نزدیک‌شدن ریاض و اسرائیل برآورد شده‌ است به ویژه آن که هر دو نگرانی مشترکی درباره فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه دارند.
 
چندی پیش نیز گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، تائید کرد مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی آن کشور، با محمد بن سلمان، دیدار کرده و میان منافع اسرائیل و عربستان سعودی در ارتباط با ایران «هماهنگی» وجود دارد.
 
روابط عربستان و ایران از زمان کشته شدن بیش از ۵۰۰ زائر ایرانی در منا و حمله شماری از فعالان حزب‌الله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، خصمانه‌تر شده است.
 
ریاض و تهران در حال حاضر در خاورمیانه و در کشورهایی چون یمن، بحرین و سوریه مشغول جنگ نیابتی هستند.
 
خشم مقام‌های جمهوری اسلامی از این اظهارات از آن رو است که ایران پس از انقلاب اسلامی همواره موجودیت اسرائیل را زیر سوال برده و این کشور را در هیچ‌یک از مناسبات سیاسی، ورزشی و فرهنگی به رسمیت نمی‌شناسد.
 
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ۱۱ فروردین‌ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد از هیچ تلاشی برای کمک به فلسطینی‌ها دریغ نمی‌کند.
 
سپاه در این بیانیه‌ که در واکنش به درگیری‌های خونبار اخیر در تظاهرات شش هفته‌ای فلسطینیان در امتداد مرزهای نوار غزه با اسرائیل، منتشر شده، اعلام کرده که ظرفیت‌های در اختیارش را برای آنچه «استیفای حقوق فلسطینی‌ها» خوانده، فعال‌تر خواهد ساخت.
 
رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان نظامی بارها به صراحت از محو نقشه اسرائیل از روی کره زمین سخن گفته‌اند؛ اظهاراتی که حتی با مخالفت روسیه، به عنوان متحد استراتژیک ایران هم روبرو شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.