بیانیه پایانی نشست آنکارا: مناقشه سوریه راه حل نظامی ندارد


 از راست: ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی در نشست آنکاراحسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه در کنار دو همتای ترک و روس خود و در پایان نشست آنکارا درباره جنگ داخلی سوریه اعلام کرد که «مناقشه سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد».
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا، روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه در نشست مشترک خود در آنکارا در عین حال بر تمامیت ارضی سوریه و ادامه روند صلح تاکید کردند.
 
در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی ایران می‌گوید که حسن روحانی در آنکارا در گفت‌وگو با خبرنگاران، آمریکا را به «حمایت از شبه‌نظامیان داعش در سوریه» متهم کرده است.
 
در بیانیه پایانی نشست آنکارا، رهبران سه کشور بر ادامه همکاری خود درباره سوریه برای دستیابی به آتش‌بس پایدار میان طرف‌های درگیر و پیشبرد فرایند سیاسی نیز تاکید کردند.
 
نشست سه‌جانبه آنکارا، پایتخت ترکیه، روز ۱۵ فروردین با حضور حسن روحانی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و میزبان این نشست، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، منحصرا با موضوع سوریه و جنگ داخلی این کشور برگزار شد.
 
آن‌طور که در بیانیه این نشست آمده است، روسای جمهور سه کشور «عزم خود را مبنی بر ایستادگی در برابر مقاصد جدایی‌طلبانه که به دنبال تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملیِ کشورهای همسایه است ابراز داشتند».
 
جمهوری اسلامی و روسیه از ابتدای آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد وارد میدان شده و به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران این حکومت را از سقوط حتمی نجات دادند.
 
ترکیه در مقابل از دسته‌ای از شورشیان مخالف حکومت اسد حمایت می‌کند و با گروه‌های کرد این سرزمین می‌جنگد.
 
در هفته‌های اخیر ارتش سوریه با کمک روسیه و دیگر متحدانش کنترل غوطه شرقی را در دست گرفته و ارتش ترکیه هم پس از سه ماه جنگ وارد شهر عفرین در شمال سوریه شده است.
 
حملات مشترک نیروهای سوریه و روسیه به غوطه شرقی، پیرامون دمشق، پایتخت، یکی از پرتلفات‌ترین عملیات نظامی در جریان جنگ داخلی سوریه محسوب می‌شود. گزارش شده بیش از ۱۶۰۰ غیرنظامی در این حملات کشته شده‌اند.
 
روز چهارشنبه نماینده روسیه در امور سوریه هم اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات صلح آستانه در روزهای ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
 
طبق بیانیه پایانی نشست آنکارا، نشست بعدی درباره سوریه در «ایران و به دعوت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسن روحانی» برگزار خواهد شد.
 
دور اول از نشست سه‌جانبه سران ترکیه و روسیه و ایران درباره بحران سوریه که «نشست سوچی» نام گرفت اول آذرماه ۹۶ در شهر سوچی روسیه برگزار ‌شد.
 
جنگ داخلی سوریه که وارد هفتمین سال خود شده تاکنون بیش از نیم میلیون کشته و صدها هزار مجروح بر جای گذاشته است. حدود پنج میلیون نفر از جنگ‌زدگان سوریه هم به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.