چین: آماده پرداخت هر هزینه‌ای در جنگ تجاری هستیم


شی و ترامپ، رئیسان جمهوری چین و آمریکا - جنگ تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان می‌تواند نتایج ناگواری را برای اقتصاد جهانی در پی داشته باشد دولت چین به هشدار رئیس جمهوری آمریکا در مورد احتمال وضع تعرفه بر تعداد بیشتری از اقلام وارداتی از آن کشور واکنش نشان داده است.
 
روز جمعه، ١٧ فروردین (٦ آوریل)، سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت که "درصورتیکه طرف آمریکایی بدون توجه به مخالفت چین و جامعه بین‌المللی همچنان بر یکجانبه‌گرایی تجاری و شیوه حمایتی پافشاری کند، چین تا به آخر و به هر هزینه‌ای که باشد آماده مبارزه در این جنگ تجاری است."
 
سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفته است که "ما خواستار جنگ تجاری نیستیم اما از مبارزه در چنین جنگی هم هراس نداریم."
 
موضعگیری وزارت بازرگانی چین در حالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ساعاتی پیشتر تهدید کرده بود که ممکن است اقلام وارداتی بیشتری از چین را مشمول تعرفه قرار دهد.

 
آقای ترامپ گفت که در واکنش به تصمیم دولت چین به وضع محدودیت‌هایی بر برخی اقلام وارداتی از آمریکا شامل میوه تازه، گوشت خوک و آلومینیوم بازیافتی، ممکن است بازهم بر اقلام وارداتی از چین به آمریکا به ارزش سالانه حدود ١٠٠ میلیارد دلار تعرفه وضع کند. ارزش صادرات میوه، گوشت خوک و آلومینیوم صادراتی آمریکا به چین سال گذشته به ٣ میلیارد دلار رسید.
 
اقدام چین در وضع تعرفه بر این اقلام واکنشی تلافی‌جویانه نسبت به تصمیم قبلی آقای ترامپ به وضع تعرفه‌های سنگین بر واردات فولاد و آلومنیوم از چین است که نقش مهمی در صادرات خارجی این کشور دارد.
 
روز سه‌شنبه، دولت آمریکا فهرستی از اقلام وارداتی از چین به ارزش سالانه حدود ٥٠ میلیارد دلار را منتشر کرد و گفت که این اقلام مشمول محدودیت‌های تجاری خواهد شد.
 
طی سه دهه اخیر، چین با دنبال کردن سیاست آزادسازی اقتصادی و ایجاد فضای مساعد اقتصادی و اجتماعی برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی، از رشد اقتصادی سریعی برخوردار بوده که محور اصلی آن را گسترش چشمگیر صادرات تشکیل داده است.
 
این کشور در تجارت با بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایالات متحده از مازاد تجاری برخوردار است اما این کشورها در مواردی دولت چین را به تخطی از اصول تجارت آزاد از جمله دادن یارانه به صنایع داخلی و تثبیت تصنعی نرخ برابری پول آن کشور متهم کرده و این اقدامات را باعث آسیب به صادرات خود به آن کشور و سایر بازارهای جهانی دانسته‌اند.
 
دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی صادرکنندگان خارجی به خصوص چین را به دنبال کردن رابطه تجاری غیرمنصفانه با ایالات متحده متهم کرده و آن را باعث رکود صنایع و از میان رفتن فرصت‌های شغلی در این کشور دانسته بود.
 
آقای ترامپ گفته بود که در صورت انتخاب به ریاست جمهوری، اقداماتی را در جهت حمایت از صنایع داخلی در برابر "واردات بی‌رویه" به اجرا بگذارد و به این وسیله، به افزایش اشتغال در آمریکا کمک کند.
 
اقدامات اخیر دونالد ترامپ در قبال روابط تجاری آمریکا و چین باعث نگرانی در مورد وقوع جنگ تجاری بین دو کشوری شده که در مجموع، بخش قابل توجهی از اقتصادی جهانی را در اختیار دارند. در حالیکه اقتصاد جهانی هنوز گرفتار از رشد ماندگی ناشی از بحران مالی یک دهه پیش است، هرگاه محدودیت‌های تجاری این دو کشور باعث کاهش رشد اقتصادی آنها به خصوص رشد اقتصادی چین شود، ممکن است احیای اقتصاد جهان با دشواری بیشتری مواجه گردد.
 
همچنین، این احتمال هم وجود دارد که سیاست آقای ترامپ در محدود کردن واردات تنها به روابط تجاری با چین منحصر نشود بلکه به تدریج به تجارت با سایر کشورهای تسری یابد. برخی ناظران گفته‌اند که علت خودداری رئیس جمهوری آمریکا از وضع محدودیت تجاری علیه کشورهای دیگر در حال حاضر ممکن است حفظ حمایت آنها در سیاست محدودیت واردات از چین باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.