آنکارا درخواست دادستانی آمریکا برای حکم زندان علیه بانکدار ترکیه‌ای را محکوم کرد


 رضا ضراب (تصویر سمت راست) و مِهمِت هاکان آتیلاسخنگوی رجب طیب اردوغان درخواست دادستان‌های آمریکا از دادگاه این کشور برای صدور حکم سنگین زندان علیه یک مقام سابق هالک بانک ترکیه را به شدت محکوم کرد.
 
قرار است حکم دادگاه مِهمِت هاکان آتیلا که از سال گذشته به اتهام نقض تحریم‌های ایران در بازداشت آمریکا است، هفته آینده در دادگاه منهتن ایالات متحده اعلام شود، اما دادستان‌ها از دادگاه خواسته‌اند که برای آقای آتیلا تا ۲۰ سال زندان در نظر بگیرد.
 
ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان روز پنج شنبه طی کنفرانس مطبوعاتی، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره درخواست حکم زندان برای مدیر اجرایی سابق هالک بانک گفت که «ما به شدت این امر را محکوم کرده و تصمیم دادگاه را رد می‌کنیم، این بی عدالتی بزرگی است». وی گفت که پرونده آقای آتیلا یک «رسوایی قانونی» است.
 
خبرگزاری دولتی آناتولی روز چهارشنبه هفته جاری گزارش داد که دادستانی آمریکا از دادگاه خواسته است که ۱۵ تا ۲۰ حکم زندان به آقای هاکان داده شود. این خبرگزاری از قول وکلای آقای هاکان نوشته است که وی «قربانی رضا ضراب، معمار این دسیسه شده است».
 
آقای ضراب که به اتهامات مشابهی بازداشت شده بود، چند ماه پیش گناه خود را پذیرفت و به امید تخفیف مجازات با دادستانی آمریکا همکاری کرد.
 
اخیرا اردوغان پرونده یاد شده را «تلاش برای کودتای جدید» در ترکیه نامید، چرا که دو شاهد پرونده در دادگاه ادعا کرده‌اند که مقامات ارشد ترکیه و خود اردوغان در برنامه کمک به ایران برای پولشویی و دریافت پول نفت صادراتی از طریق نقض تحریم‌های آمریکا طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ دست داشته‌اند.
 
دادستان‌های آمریکا می‌گویند زمانی که آمریکا و جامعه جهانی مشغول ممانعت از ایران برای سرمایه گذاری در فعالیت‌های «بدخواهانه و مرگبار» خویش، از جمله ساخت بمب هسته‌ای و حمایت از گروه‌های تروریستی بود، آقای آتیلا مهره‌ای کلیدی برای بی اثر کردن این اقدامات به شمار می‌رفت.
 
ایران تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای و حمایت از تروریست‌ها را رد کرده است. بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران از دسترسی به سیستم مالی این کشور و استفاده از دلار آمریکا برای نقل و انتقالات بانکی بین المللی محروم شده است.
 
وکلای آتیکا ضمن درخواست ارفاق از دادگاه می‌گویند که پرونده وی شامل «خیانت به آمریکا» نیست. به گفته آنها حکم زندان می‌تواند خانواده این متهم، از جمله کودک وی را برای سال‌ها از دیدار او همدیگر محروم کند.
 
رضا ضراب، تاجر ایرانی الاصل که متهم به نقل و انتقال غیرقانونی میلیاردها دلار ارز و طلا برای دولت جمهوری اسلامی بود به جرایم خود اعتراف کرده و اطلاعات خود را در اختیار مقامات آمریکایی قرار داده و به عنوان شاهد در پرونده آقای آتیلا در دادگاه حاضر شده است. وی گفته است که مقامات ارشد ترکیه در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط هالک بانک دست داشته‌اند و این کارها با موافقت اردوغان انجام شده است.
 
آقای ضراب امید داشت که مجازات وی با اعتراف به گناه کاهش یابد، اما اخیرا پرونده دیگری به اتهام پیشنهاد رشوه ۴۵ هزار دلاری وکیل وی به یک زندانبان در ازای رساندن نوشیدنی‌های الکلی و تلفن همراه به ضراب باز شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.