جیش‌الاسلام با ارتش روسیه 'به توافق رسید' دست از مبارزه در غوطه شرقی بردارد


هفته پیش گروهی از پیکارجویان جیش‌الاسلام از غوطه شرقی خارج شدندمنابع مختلف خبر می‌دهند که جیش الاسلام، مهمترین گروه شورشیان در شهر دوما، با ارتش روسیه به توافق رسیده که از غوطه شرقی خارج شود. جیش‌الاسلام هنوز این موضوع را تایید نکرده است.
 
گفته شده تعدادی اتوبوس برای انتقال باقیمانده پیکارجویان جیش‌الاسلام به شمال سوریه مهیا شده است.
 
مذاکره کنندگان محلی می گویند طبق این توافق؛ پیکارجویان شیخ‌الاسلام و شهروندانی که می‌خواهند در شهر بمانند، تحت تعقیب نیروهای امنیتی سوریه قرار نمی‌گیرند و به خدمت در ارتش سوریه برده نمی‌شوند.
 
بر اساس این توافق، پلیس نظامی روسیه هم وارد شهر و در آن مستقر خواهد شد.
 
اگر این توافق اجرا شود گرو‌های شورشی مخالف دولت بشار اسد تمام غوطه شرقی را از دست داده‌اند و این پیروزی بزرگی برای دولت سوریه محسوب می‌شود.
پیشروی ارتش سوریه در حومه دوماسباستین آشر سردبیر جهان عرب بی‌بی‌سی می گوید مذاکره برای اینکه جیش‌الاسلام دست از نبرد بردارد مدتی است که در جریان بوده اما شروط جیش‌الاسلام برای چنین توافقی محقق نشده بود. شکست این گفتگوها بود که دولت سوریه را به خشم آورد و دوما را زیر حملات هوایی گرفت. منابع مختلف می گویند که توافق حاصل شده، این گروه تمام اسرایی را که از نیروهای دولتی گرفته آزاد خواهند کرد و در عوض پیکار جویان و غیر نظامیانی که در شهر می مانند نه مجبور به خدمت در ارتش سوریه می شوند نه نه تحت تعقیب نیروهای امنیتی و دولتی قرار می‌گیرند.
حمله شیمیایی
با روشن شدن ابعاد حمله شیمیایی دیشب به دوما، جامعه جهانی واکنش نشان داد و بسیاری از رهبران کشورها و سازمان‌‎های بین‌المللی آن را محکوم کردند.
 
گفته می‌شود در این حمله دست‌کم ۷۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر مصدوم شده‌اند و عکس‌ها و فیلم‌های دلخراشی از کودکانی منتشر شده که در مکان‌های سرپوشیده کنار اعضای خانواده‌شان روی زمین افتاده‌اند.
 
شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا برای بررسی حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی تشکیل جلسه می‌دهد.
 
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفته است که "شواهد" حاکی از این است که حمله شیمیایی کار "رژیم" سوریه بوده است.
 
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا هم دولت بشار اسد و حامیانش روسیه و ایران را عامل این حمله دانسته بود.
 
دولت سوریه و روسیه این اتهام را تکذیب می‌کنند و وزارت خارجه ایران هم انجام این حمله به وسیله ارتش سوریه را "غیر منطقی" خواند و آن را توطئه آمریکا و برخی کشورهای غربی خواند برای اقدام نظامی در سوریه.
 
کمی کمتر یک ماه پیش گزارش شد که جیش‌الاسلام بزرگترین گروه شورشی در غوطه شرقی با میانجی‌گری سازمان ملل با روسیه برای برای خروج افراد مجروح از این منطقه با روسیه به توافق رسیده است.
 
پس از آن شورشیان، اعضای خانواده های آنها و ساکنان غیرنظامی سه شهر غوطه شرقی محل زندگی خود را ترک کردند.
 
هفته پیش ارتش سوریه گفت که بیش از۱۵۰ هزار غیرنظامی‌ که بیشترشان زنان و کودکان بودند از غوطه شرقی خارج شده‌اند و روز بعد اولین گروه از شورشیان گروه جیش‌الاسلام نیز از منطقه بیرون رفتند.
 
با این حال شماری از این شورشیان حاضر به ترک دوما مهمترین شهر غوطه شرقی نشده بودند.
 
جیش‌الاسلام که ائتلافی از گروه‌های شورشی مسلح است، در سال‌های گذشته کنترل بخش‌هایی از غوطه شرقی و دوما را در اختیار داشت اما در ماه‌های اخیر نیروهای دولتی سوریه و متحدانش در عملیاتی این منطقه را تقریبا به طور کامل در اختیار گرفته‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.