نماینده مجلس: سقوط هواپیمای تهران یاسوج تقصیر خلبان بود.

نماینده مجلس: سقوط هواپیمای تهران یاسوج تقصیر خلبان بود

گزارش جامع کمیسیون عمران مجلس پیرامون دلایل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج قرار است آخر فروردین منتشر شود اما رئیس این کمیسیون پیشاپیش اعلام کرد که طبق مکالمات جعبه سیاه، شرکت آسمان و خلبان در حادثه سقوط هواپیما مقصرند.

Iran Flugzeugabsturz (MIZAN)

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم می‌گوید خلبان پرواز تهران-یاسوج، عامل سقوط هواپیما بوده است.

خبرگزاری دانشجویی ایسنا، یکشنبه ۱۹ فروردین به نقل از کوچی نوشت: «براساس اطلاعات جعبه سیاه خلبان مقصر است، اما ما در حال بررسی زمینه‌ها و عواملی هستیم که باعث اشتباه خلبان شده است. اینکه چرا خلبان اشتباه کرده و آیا خلبان روند عادی خود و مراحل مختلف را طی کرده، آیا خلبان به لحاظ جسمی و روحی آمادگی داشته یا خیر. یا اینکه اصلا هواپیما مناسب پرواز برای شرایط بحرانی بوده است؟»

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

رضایی کوچی عنوان کرده که طبق مکالمات جعبه سیاه، کمک خلبان در لحظه آخر به خلبان می‌گوید که هوا برای پرواز مساعد نیست و از او می‌خواهد که بازگردد: «اما متاسفانه خلبان به ادامه مسیر به سمت مقصد اصرار دارد و به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و هواپیما پایین‌تر از حد معمول می‌آید و باعث برخورد با کوه و بروز سانحه می‌شود.»

قرار است گزارش کمیسیون عمران مجلس اواخر فروردین‌ماه منتشر شود. رئیس این کمیسیون می‌گوید که علل و زمینه‌های خطای خلبان در گزارش قید شده است. خبرگزاری ایسنا به نقل از رضایی کوچی می‌نویسد: «خلبان به دلیل بیماری جراحی قلب کرده بود. در این شرایط باید یک خلبان و نه کمک خلبان کنار او می‌نشست. از طرف دیگر با توجه به اطلاعات جوی اصلا نباید مجوز پرواز صادر می‌شد.»

او در توضیح این که چرا به خلبان در دوران نقاهت مجوز پرواز داده شده گفته است: «طی پنج شش ماه گذشته بسیاری از خلبان‌ها از هواپیمایی اسمان رفته‌اند و عملا تعداد خلبان‌های این شرکت محدود شده است.»

شرکت هواپیمایی آسمان در مظان اتهام

محمد دامادی، نماینده ساری در مجلس چند روز پس از سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج گفته بود شکایت‌های زیادی از سوی خلبان‌های شرکت آسمان به کمیسیون عمران ارائه شده و بیش از ۳۰ نفر از خلبانان خوب و توانمند این شرکت در ماه‌های گذشته به خاطر سوءمدیریت استعفا داده‌اند.

کوچی با مقصر دانستن شرکت هواپیمایی آسمان افزوده است: «با توجه به آیین‌نامه داخلی شرکت هواپیمایی آسمان در چنین شرایط جوی نباید پرواز انجام می‌شد؛ لذا در وهله اول هواپیمایی آسمان مقصر است، چون باید هواپیما در فرودگاه تهران می‌ماند که این اتفاق رخ نداد. پرواز که انجام شد نیز باید به اولین مقصد برمی گشت که متاسفانه این شرایط نیز به و جود نیامد.»

بیشتر بخوانید: مخالفت با ارسال "جعبه سیاه" هواپیمای آسمان به فرانسه

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم با رد احتمال نقص فنی در هواپیما، تاکید کرده که اگر مقررات رعایت می‌شد، هواپیما می‌توانست با وجود شرایط جوی نامناسب به شیراز برگردد و سالم بماند.

صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، پیشتر و با اشاره به بررسی علل سقوط هواپیمای ATR آسمان گفته بود که مقصران سقوط به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

هواپیمای شرکت آسمان هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز برعکس داشت. کلیه ۶۵ سرنشین و خدمه هواپیما در سانحه برخورد با کوه کشته شدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.