صالحی: می‌توانیم غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در چهار روز از سر بگیریم


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که در صورت برهم خوردن توافق اتمی وین، جمهوری اسلامی می‌تواند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در سایت فردو را در مدت چهار روز دوباره از سر بگیرد.
 
علی اکبر صالحی روز یک شنبه، ۱۹ فروردین،در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما تأکید کرد که این ادعا «غلو کردن و شعار دادن نیست».
 
او همچنین گفت که جمهوری اسلامی «سناریوهای مختلف را برای هر اتفاقی طراحی کرده است».
 
آقای صالحی در مرداد ماه سال گذشته نیز گفته بود که «می‌توانیم حداکثر تا پنج روز غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در فردو آغاز کنیم».
 
با این حال بهروز بیات، کارشناس فیزیک هسته‌ای در وین در گفت‌وگو با رادیو فردا، گفته‌های آقای صالحی را «گزافه‌گویی» خوانده بود.
 
به گفته آقای بیات، از نظر فنی غنی‌سازی ۲۰ درصدی غیرممکن نیست، اما این اقدام در پنج روز ممکن نیست.
 
او تأکید کرده بود که دستگاه‌های از کارافتاده باید دوباره آماده بهره‌برداری شوند و یک دوران آزمایشی را پشت سر بگذارند که چنین کاری دست کم به دو سال وقت نیازدارد.
 
آقای صالحی روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین، نیز تهدید کرده بود که جمهوری اسلامی به برهم زنندگان این توافق «ضربه شست ویژه‌ای» نشان خواهد داد.
 
در همان روز نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، ضمن تأکید بر ضرورت پاسخگو کردن ایران به دلیل اقداماتش در منطقه، گفته است که آمریکا با همپیمانان اروپایی خود در حال مذاکره برای اصلاح توافق هسته‌ای با ایران است.
 
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اواخر دی ماه، پیش ضرب‌الاجلی را برای رفع نواقص و معایب مورد نظر خود در برجام تعیین کرد، و تهدید کرد که بدون رفع این نواقص، رفع تحریم‌های ایران را تمدید نمی‌کند و از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.
 
شروط آقای ترامپ برای اصلاح برجام، شامل دائمی شدن محدودیت‌های پیش‌بینی شده در برجام، شمول فعالیت‌های موشکی ایران در این توافق، بارزسی‌های کامل آژانس از همه مراکز ایران، تضمین عدم نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای است و ضرب‌الاجل او در این مورد ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، به پایان می‌رسد.
 
مقام‌های جمهوری اسلامی هرگونه بازنگری در توافق هسته‌ای را رد کرده‌اند، و روسیه نیز از زبان وزیر خارجه‌اش اعلام کرده که هر اقدامی برای تغییر دادن توافق اتمی وین نقض مفاد آن و نقض قطعنامه شورای امنیت در تأیید این توافق است.
 
ایران و گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه هسته ای تهران دست یافتند که بر اساس آن تهران پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش بویژه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در قبال لغو یا کاهش تحریم‌های بین‌المللی متوقف کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.